Norrköpings Symfoniorkester presenterade i går programmet för säsongen 2019-2020.
Säsongen inleds med en gratiskonsert i Vasaparken under Augustifesten.
I september tar sedan de ordinarie konserterna i De Geerhallen vid och första sopransolist är Camilla Tilling som kommer att sjunga sånger av Franz Schubert som är den tonsättare SON kommer att sätta fokus på under säsongen.
Därefter följer ett pärlband av nationella och internationella stjärnor som kommer att framträda i Norrköping.
– Jag är väldigt glad över den bukett av kända solister som vi lyckats få kontrakt med den kommande säsongen, till exempel Vadim Gluzman som är en världskänd vionilist. Även Isabelle van Keulen och Janine Jansen är sådana här världsnamn som kan vara ganska svåra att få tag i men det har vi lyckats med, säger Henrik Marmén, konstnärlig chef för Norrköpings Symfoniorkester.
Precis som vanligt blir det också intressanta möten med flera spännande dirigenter. Bland annat så kommer Anja Bihlmaier tillbaka till Louis de Geer.
– Hon gjorde succé här i höstas och återkommer nu två gånger under den här säsongen. Bland andra riktigt spännande dirigenter så märks unga franska, väldigt efterfrågade dirigenten, Maxime Pascal, portugisiska stjärnan Joana Carneiro och Sofi Jeannin som är en svensk dirigent bosatt i Paris som gör stor internationell karriär.
I oktober är det sedan dags för stort jubileum. De Geerhallen fyller 25 år och det firar SON med två konserter. Den ena med Leif Segerstam och Anna Fedorova, den andra med Tommy Körberg, Hanna von Spreti och Hans Ek.
– Det är ingen överdrift att säga att den här hallens tillkomst är den enskilt viktigaste händelsen i orkesterns historia. Det är en fantastiskt fin lokal, både akustiskt men även som miljö att vara i.
Utöver allt detta kommer SON fortsätta sitt samarbete med Östgötateatern, fortsätta sin satsning i Linköping i Crusellhallen och fortsätta sin riktade satsning mot barn och unga.
I april nästa år kommer konserten Sol, vind och vatten att äga rum där orkestern spelar några av Ted Gärdestads mest älskade låtar.
– Riktigt stora musikupplevelser gör något med oss människor. När vi lämnar konsertsalen är världen inte längre riktigt densamma. Det påverkar livet på något sätt. De här upplevelserna vill vi ge vår publik vid alla konserter oavsett stil och genre. Det är det som är målet, säger Marmén.