ââVi kan inte förstĂ„ urban fattigdom, digital kulturproduktion, gĂ€ngvĂ„ld eller hur hiphopmusik ser ut i dag om vi inte sĂ€tter drill i centrum.
Det sĂ€ger Forrest Stuart, professor i sociologi vid Stanford University i USA. I sin fĂ€ltstudie âThe ballad of the bullet: Gangs, drill music, and the power of online infamyâ (2020) följer han The Corner Boyz, en grupp om 30 unga aspirerande rappare frĂ„n södra Chicago, dĂ€r musikgenren drill föddes. Han har ocksĂ„ djupstuderat hur rappare bygger varumĂ€rken och vĂ„ldskapital pĂ„ nĂ€tet.
Efter mordet pĂ„ EinĂĄr har sociala mediers roll i de blodiga gĂ€ngkrigen diskuterats frekvent i Sverige. Dagens Nyheter publicerade till exempel en text den 27 oktober med rubriken âSĂ„ förstĂ€rker sociala medier hiphopvĂ€rldens konflikterâ. Men Forrest Stuart ser inget samband mellan ökat vĂ„ld och sociala medier.
ââDe jag kĂ€nner som skjuter pĂ„ varandra skulle göra det oavsett om det fanns sociala medier eller inte, sĂ€ger Forrest Stuart.
Han menar att debatten kring drill och sociala medier drivs av fördomar dÀr man letar efter bevis som man vill hitta.
ââEn genomsnittlig drill-rappare skickar dödshot flera gĂ„nger om dagen och fĂ„r lika mĂ„nga tillbaka. Om det verkligen fanns ett kausalt samband mellan dissar i sociala medier och vĂ„ld borde det i slutet av veckan finnas 50 döda kroppar pĂ„ hög, sĂ€ger Stuart.
UltravÄldsam subkultur
Drill (slang för att skjuta eller knivhugga nÄgon) Àr en hyperlokal och ultravÄldsam subkultur som blev populÀr i början av 2010-talet med rappare som Chief Keef och Lil Durk. Musiken lÀt ödesmÀttad och hotfull, som om nÄgon rappade över ett mullrande ÄskvÀder. Texterna struntade i komplicerade metaforer till förmÄn för effektfull leverans och kompakt atmosfÀr. LÄtarna vittnade om ett sjÀlvupplevt liv pÄ gatan.
Forrest Stuart var inget fan av drill nĂ€r han började skriva âThe ballad of the bulletâ. Han studerade fattigdomen i södra Chicago men mĂ€rkte snart att mĂ„nga unga mĂ€nniskor anvĂ€nde musiken som ett sĂ€tt att överleva.
ââEn vanlig strategi var att promenera genom sitt nĂ€romrĂ„de och lyssna pĂ„ vilka lĂ„tar som spelades frĂ„n vilket gathörn eller bilstereo, för att avgöra vilket gĂ€ng som krigar med vilket, förklarar Stuart.
I likhet med gĂ€ngen i vissa av Sveriges förorter har Chicago en mer fragmentiserad gĂ€ngstruktur â âhybridgĂ€ngâ â dĂ€r medlemmar jobbar mer som frilansande entreprenörer. Lojalitet och rivalitet omprövas ofta, hotbilden mĂ„ste dagligen uppdateras och det reflekteras i drill-musikens omedelbarhet.
ââOm man Ă€r med i ett gĂ€ng och inleder ett brĂ„k med granngĂ€nget som man tidigare har varit neutral mot, sĂ„ kommer man att spela in en lĂ„t om deras döda homies eller nĂ„got sĂ„nt. Den lĂ„ten kommer ut en vecka efter att rivaliteten har startat, sĂ€ger Forrest Stuart.
Skapas av stigmatiserade grupper
De senaste tio Ă„ren har drill-estetiken spridits över vĂ€rlden. BĂ„de soundet och DIY-stilen â musikvideor med grabbgĂ€ng i ett vardagsrum eller pĂ„ en parkeringsplats â spred sig till Brooklyn, London, Dublin och Sydney. Oavsett var i vĂ€rlden Ă€r artisterna ofta stigmatiserade av resten av samhĂ€llet: de Ă€r invandrare eller fattiga frĂ„n segregerade omrĂ„den.
Det Àr diskutabelt om svensk rap Àr drill. Trumljuden och produktionen har mer melodiska och trap-liknande beats. Rappen har ett snabbare flyt. Men den suddiga linjen mellan verklighet och fiktion, den nihilistiska attityden, det lokala tilltalet och kopplingen till gÀng har tydliga likheter med den amerikanska och engelska drill-kulturen.
De svenska artisterna Einår, Yasin, Dree Low och Haval med flera har knutits till olika kriminella nÀtverk som har varit inblandade i dödsskjutningar och en rad andra brott.
VÀg bort frÄn segregation
Forrest Stuart menar att vi mĂ„ste nyansera schablonbilderna av den romantiserade gangstern och den sĂ„ kallade âsuperpredatornâ, en myt frĂ„n 90-talet som refererar till en extra vĂ„ldsam ungdomsbrottsling utan samvete.
MÄnga av dem som blir drill-rappare i dag saknar förutsÀttningar för att fÄ arbete eller utbildning. Enligt Stuart har eleverna i Chicagos fattiga omrÄden ungefÀr Ätta procents chans att skaffa en universitetsexamen.
ââVi ser vad som hĂ€nder i omrĂ„den dĂ€r skatteunderlaget försvinner. En ung man i Chicago blir behandlad som skit sĂ„ fort han gĂ„r ut genom dörren. Han kan inte fĂ„ ett jobb med sina dreadlocks och pĂ„ grund av kriget mot narkotika blir han trakasserad och visiterad av polisen sĂ„ fort han gĂ„r ut.
Avindustrialisering och rasism har skapat grogrund för en alternativ drogekonomi i segregerade omrÄden, enligt Stuart. Drill har blivit en av fÄ möjligheter att ta sig upp frÄn botten, framförallt för att det skapar en chans att bli erkÀnd som individ bortom den namnlösa, ansiktslösa, demoniserade mytbilden.
ââDet öppnar ett nytt liv som var omöjligt för en 14â19-Ă„ring för tio Ă„r sedan. De blir lokalkĂ€ndisar, killar nickar Ă„t dem med respekt i skolmatsalen och tjejer ger dem extra uppmĂ€rksamhet för att deras sociala medier Ă€r heta.
âDigital slummingâ
Den vita medelklasspubliken tror att de fĂ„r en ocensurerad inblick i livet i âhoodenâ nĂ€r de snarare Ă€gnar sig Ă„t ett slags ghetto-voyeurism eller âdigital slummingâ, enligt Stuart.
ââDet Ă€r en plats de har varit för rĂ€dda för att besöka, deras förĂ€ldrar har sagt Ă„t dem att inte gĂ„ dit men de har sett det pĂ„ nyheterna och i filmer frĂ„n 90-talet som âBoyz N the hoodâ och âMenace 2 societyâ. Den magiska, mytiska platsen âthe ghettoâ. Nu skapar folk som faktiskt bor dĂ€r eget innehĂ„ll som de kan konsumera, sĂ€ger Forrest Stuart.
Han menar att rapparna har förstĂ„tt att publiken efterfrĂ„gar âautenticitetâ och dĂ€rför förstĂ€rker de den negativa stereotypen av sig sjĂ€lva.
âââDen lĂ„ten med den dissen med det vapnet drev mest trafik. LĂ„t oss göra det igen men Ă€nnu mer sensationellt!â.
RÀttat: I en tidigare version förekom en felaktighet om lÄten "Lets lurk" i faktarutan.