Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

SÄ blev drill vÀrldens farligaste musik

Mordet pÄ den 19-Ärige rapparen Einår har skakat Sverige. Men för att förstÄ den komplexa verkligheten bakom musiken behöver man studera den globala subkultur som han var en del av, dÀr gÀngkrig har blivit en produkt att sÀlja och konsumera i sociala medier.

Keith Cozart, mer kÀnd som Chief Keef, Àr en av de mest framtrÀdande drill-rapparna i USA. Arkivbild.

Keith Cozart, mer kÀnd som Chief Keef, Àr en av de mest framtrÀdande drill-rapparna i USA. Arkivbild.

Foto: Joe Ahlquist/AP/TT

Musik2021-11-23 06:00

– Vi kan inte förstĂ„ urban fattigdom, digital kulturproduktion, gĂ€ngvĂ„ld eller hur hiphopmusik ser ut i dag om vi inte sĂ€tter drill i centrum.

Det sĂ€ger Forrest Stuart, professor i sociologi vid Stanford University i USA. I sin fĂ€ltstudie ”The ballad of the bullet: Gangs, drill music, and the power of online infamy” (2020) följer han The Corner Boyz, en grupp om 30 unga aspirerande rappare frĂ„n södra Chicago, dĂ€r musikgenren drill föddes. Han har ocksĂ„ djupstuderat hur rappare bygger varumĂ€rken och vĂ„ldskapital pĂ„ nĂ€tet.

Efter mordet pĂ„ EinĂĄr har sociala mediers roll i de blodiga gĂ€ngkrigen diskuterats frekvent i Sverige. Dagens Nyheter publicerade till exempel en text den 27 oktober med rubriken ”SĂ„ förstĂ€rker sociala medier hiphopvĂ€rldens konflikter”. Men Forrest Stuart ser inget samband mellan ökat vĂ„ld och sociala medier.

– De jag kĂ€nner som skjuter pĂ„ varandra skulle göra det oavsett om det fanns sociala medier eller inte, sĂ€ger Forrest Stuart.

Han menar att debatten kring drill och sociala medier drivs av fördomar dÀr man letar efter bevis som man vill hitta.

– En genomsnittlig drill-rappare skickar dödshot flera gĂ„nger om dagen och fĂ„r lika mĂ„nga tillbaka. Om det verkligen fanns ett kausalt samband mellan dissar i sociala medier och vĂ„ld borde det i slutet av veckan finnas 50 döda kroppar pĂ„ hög, sĂ€ger Stuart.

UltravÄldsam subkultur

Drill (slang för att skjuta eller knivhugga nÄgon) Àr en hyperlokal och ultravÄldsam subkultur som blev populÀr i början av 2010-talet med rappare som Chief Keef och Lil Durk. Musiken lÀt ödesmÀttad och hotfull, som om nÄgon rappade över ett mullrande ÄskvÀder. Texterna struntade i komplicerade metaforer till förmÄn för effektfull leverans och kompakt atmosfÀr. LÄtarna vittnade om ett sjÀlvupplevt liv pÄ gatan.

Forrest Stuart var inget fan av drill nĂ€r han började skriva ”The ballad of the bullet”. Han studerade fattigdomen i södra Chicago men mĂ€rkte snart att mĂ„nga unga mĂ€nniskor anvĂ€nde musiken som ett sĂ€tt att överleva.

– En vanlig strategi var att promenera genom sitt nĂ€romrĂ„de och lyssna pĂ„ vilka lĂ„tar som spelades frĂ„n vilket gathörn eller bilstereo, för att avgöra vilket gĂ€ng som krigar med vilket, förklarar Stuart.

I likhet med gĂ€ngen i vissa av Sveriges förorter har Chicago en mer fragmentiserad gĂ€ngstruktur – ”hybridgĂ€ng” – dĂ€r medlemmar jobbar mer som frilansande entreprenörer. Lojalitet och rivalitet omprövas ofta, hotbilden mĂ„ste dagligen uppdateras och det reflekteras i drill-musikens omedelbarhet.

– Om man Ă€r med i ett gĂ€ng och inleder ett brĂ„k med granngĂ€nget som man tidigare har varit neutral mot, sĂ„ kommer man att spela in en lĂ„t om deras döda homies eller nĂ„got sĂ„nt. Den lĂ„ten kommer ut en vecka efter att rivaliteten har startat, sĂ€ger Forrest Stuart.

Skapas av stigmatiserade grupper

De senaste tio Ă„ren har drill-estetiken spridits över vĂ€rlden. BĂ„de soundet och DIY-stilen – musikvideor med grabbgĂ€ng i ett vardagsrum eller pĂ„ en parkeringsplats – spred sig till Brooklyn, London, Dublin och Sydney. Oavsett var i vĂ€rlden Ă€r artisterna ofta stigmatiserade av resten av samhĂ€llet: de Ă€r invandrare eller fattiga frĂ„n segregerade omrĂ„den.

Det Àr diskutabelt om svensk rap Àr drill. Trumljuden och produktionen har mer melodiska och trap-liknande beats. Rappen har ett snabbare flyt. Men den suddiga linjen mellan verklighet och fiktion, den nihilistiska attityden, det lokala tilltalet och kopplingen till gÀng har tydliga likheter med den amerikanska och engelska drill-kulturen.

De svenska artisterna Einår, Yasin, Dree Low och Haval med flera har knutits till olika kriminella nÀtverk som har varit inblandade i dödsskjutningar och en rad andra brott.

VÀg bort frÄn segregation

Forrest Stuart menar att vi mĂ„ste nyansera schablonbilderna av den romantiserade gangstern och den sĂ„ kallade ”superpredatorn”, en myt frĂ„n 90-talet som refererar till en extra vĂ„ldsam ungdomsbrottsling utan samvete.

MÄnga av dem som blir drill-rappare i dag saknar förutsÀttningar för att fÄ arbete eller utbildning. Enligt Stuart har eleverna i Chicagos fattiga omrÄden ungefÀr Ätta procents chans att skaffa en universitetsexamen.

– Vi ser vad som hĂ€nder i omrĂ„den dĂ€r skatteunderlaget försvinner. En ung man i Chicago blir behandlad som skit sĂ„ fort han gĂ„r ut genom dörren. Han kan inte fĂ„ ett jobb med sina dreadlocks och pĂ„ grund av kriget mot narkotika blir han trakasserad och visiterad av polisen sĂ„ fort han gĂ„r ut.

Avindustrialisering och rasism har skapat grogrund för en alternativ drogekonomi i segregerade omrÄden, enligt Stuart. Drill har blivit en av fÄ möjligheter att ta sig upp frÄn botten, framförallt för att det skapar en chans att bli erkÀnd som individ bortom den namnlösa, ansiktslösa, demoniserade mytbilden.

– Det öppnar ett nytt liv som var omöjligt för en 14–19-Ă„ring för tio Ă„r sedan. De blir lokalkĂ€ndisar, killar nickar Ă„t dem med respekt i skolmatsalen och tjejer ger dem extra uppmĂ€rksamhet för att deras sociala medier Ă€r heta.

”Digital slumming”

Den vita medelklasspubliken tror att de fĂ„r en ocensurerad inblick i livet i ”hooden” nĂ€r de snarare Ă€gnar sig Ă„t ett slags ghetto-voyeurism eller ”digital slumming”, enligt Stuart.

– Det Ă€r en plats de har varit för rĂ€dda för att besöka, deras förĂ€ldrar har sagt Ă„t dem att inte gĂ„ dit men de har sett det pĂ„ nyheterna och i filmer frĂ„n 90-talet som ”Boyz N the hood” och ”Menace 2 society”. Den magiska, mytiska platsen ”the ghetto”. Nu skapar folk som faktiskt bor dĂ€r eget innehĂ„ll som de kan konsumera, sĂ€ger Forrest Stuart.

Han menar att rapparna har förstĂ„tt att publiken efterfrĂ„gar ”autenticitet” och dĂ€rför förstĂ€rker de den negativa stereotypen av sig sjĂ€lva.

– ”Den lĂ„ten med den dissen med det vapnet drev mest trafik. LĂ„t oss göra det igen men Ă€nnu mer sensationellt!”.

RÀttat: I en tidigare version förekom en felaktighet om lÄten "Lets lurk" i faktarutan.

Fakta: Drill, censur och rÀttsvÀsendet

Efter mordet pÄ Einår har det debatterats huruvida Sveriges Radio och andra kanaler ska spela och ge priser till sÄ kallad gangsterrap. Den svenska polisen anvÀnder redan texter som bevisföring i olika brottmÄl. I England, dÀr drill-rappare kopplats samman med knivöverfall, har polisen plockat ned ett antal videor frÄn Youtube för att de ansetts vara uppviglande. Londonrapparen Digga D mÄste numera skicka sina texter till polisen för godkÀnnande 24 timmar innan lÄtarna slÀpps.

Ett mer udda exempel pĂ„ censur intrĂ€ffade 2015 nĂ€r ett hologram av Chief Keef blev nedslĂ€ckt av polisen pĂ„ order av Chicagos borgmĂ€stare som menade att Chief Keef var ”en oacceptabel förebild” vars musik ”föresprĂ„kar vĂ„ld”.


Fakta: Fem tongivande drill-lÄtar

Chief Keef — ”Love sosa”

Med ”Love sosa” skapade den dĂ„ tonĂ„rige Chief Keef en av sina första stora hitlĂ„tar, dĂ€r den simpla hemmavideon (inspelad under husarrest i hans mormors hus) var en kontrast till den episka ljudbilden.

King Von — ”Crazy story”

King Von blev skjuten till döds efter en dispyt utanför ett sĂ„ kallat hookah-cafĂ© 2020. Han blev 26 Ă„r gammal men var innan dess del av Chicagos nya generation drill-rappare. ”Crazy story” Ă€r en detaljerad anekdot som bland annat beskriver ett mordförsök.

Sheff G — ”No suburban”

Brooklyn drill blev stort tack vare Pop Smoke, som ocksĂ„ blev skjuten till döds 2020, bara 20 Ă„r gammal. DĂ„ hade Sheff G varit med om att definiera Brooklynsoundet med ”No suburban”, som ett svar pĂ„ 22Gz ”Suburban”.

67 featuring Giggs – ”Lets lurk”

Drill kom till England runt 2013 och lĂ€t till en början som en imitation av Chicagos sound men utvecklades snabbt till nĂ„gonting eget. Runt 2016 möttes veteranen Giggs och drill-nykomlingarna i kollektivet 67 för att göra ”Lets lurk” som blev en milstolpe för det brittiska soundet.

Skengdo x AM – ”No lotion”

England hade ett annat mode och anvÀnde egen slang och referenser. Rapparna Skengdo & AM frÄn Brixton som pÄstÄs tillhöra gatugÀnget 410 blev de första rapparna i historien som dömts till fÀngelsestraff för att ha framfört sin musik 2018.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om