Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Leder orkestern med handkraft

Andreas Eriksson, mastersstudent i orkesterdirigering, vet hur det känns att kliva upp på pulten.– Det är lika fantastiskt som det är skrämmande. Det är blandningen, den skräckblandade förtjusningen, som är så lockande, säger han.Onsdagen den 29 april är det dags för Andreas Erikssons och Ruut Kiiskis gemensamma examenskonsert med SON i De Geerhallen.

Ruut Kiiski och Andreas Eriksson, masterstudenter i orkesterdirigering vid Kungl Musikhögskolan, leder Norrköpings Symfoniorkester i en gemensam examenskonsert i De Geerhallen i kväll.
Foto: Matz Glimhed

Ruut Kiiski och Andreas Eriksson, masterstudenter i orkesterdirigering vid Kungl Musikhögskolan, leder Norrköpings Symfoniorkester i en gemensam examenskonsert i De Geerhallen i kväll. Foto: Matz Glimhed

Foto: matz glimhed

Musik2015-04-22 07:30

Från början är Andreas Eriksson valthornist, men Sollentunakillen blev tidigt antagen till programmet för orkesterdirigering på Kungl Musikhögskolan i Stockholm.

– Jag förstod ganska snart att det var det här jag ville göra. Det är väldigt annorlunda jämfört med att spela horn, säger han.

25-åringen har hunnit samarbeta med flera svenska orkestrar, bland annat Gävle Symfoniorkester och Kungliga Hovkapellet. Han berättar att adrenalinet slår på när han går upp på dirigentpallen.

– Det gäller att kunna rikta adrenalinet till något nyttigt och bra. Blir det bra är det som att rida på en våg. Man har musiken i sin hand, och musikerna i ryggen som följer en och pushar allt framåt.

"Vaken med sinnena"

Ruut Kiiski från Finland har redan två masterexamina bakom sig från Sibelius-Akademien i Helsingfors, som kyrkomusiker och kördirigent. Hon lockas av att leda och trivs på pulten.

– Men en bra dirigent ska inte bara leda, utan lyssna hela tiden. Vara närvarande och vaken med alla sinnen – tänka på vad man hör, ser och känner. Man måste också vara beredd att kompromissa, säger hon.

Ett vanligt missförstånd om dirigentyrket är att yrket ständigt utövas inför orkester och publik, men en stor del av arbetet är snarare ensamt, intygar de båda studenterna.

– Det stora jobbet gör man hemma, när man pluggar och lär sig verket. Man sitter själv och kämpar, försöker hitta svar och lösningar, säger Andreas.

Till sin hjälp har dirigenten en pinne som oftast är gjord av trä, plast eller grafit. De är lätta, tunna, precisionsinstrument och valet av pinne är väldigt individuellt. Men Andreas Eriksson tycker att pinnens betydelse ofta överskattas.

– Många lägger ner mycket energi att tänka på hur pinnen ska vara, men tror man att det sitter i pinnen tror jag nog att man är fel ute. Pinnen är bara en förlängning av en själv. Man kan få ett skarpt uttryck även utan pinne, säger han.

Själv använder han ibland händer, ibland pinne, när han dirigerar.

– Att dirigera en liten orkester med pinne känns proportionerligt fel. Och motsatsen gäller för ett stort verk utan pinne.

Hur bestämd ska man vara?

– Det har jag kämpat med nu, säger Andreas. Det var som en orkestermusiker sa: ”Man kan göra nästan vad som helst bara man är övertygad”. Det måste man visa musikerna. De behöver veta vart man ska. Ingen följer någon som är osäker och svag.

Svår Sibelius

De som examineras får själva välja verk och leder Norrköpings Symfoniorkester under överinseende av professor B Tommy Andersson. I kvällens konsert kommer Ruut Kiiski dirigera uruppförandet av Petter Ekmans ”Tagli, pugni”, ett verk på sju minuter som kompositören skrivit särskilt för henne.

– Det är lite av ett statement. Jag är intresserad av modern musik och vill visar vilken typ av dirigent jag är. Det är också ett bra stycke. Jag gillar Ekmans stil och tror att han är mycket inspirerad av den italienska kulturen, där han nu bor.

Trots att Ruut kommer från Helsingfors och har studerat på Sibeliusakademien, blir det Andreas Eriksson som dirigerar finsk musik – Sibelius andra symfoni.

– Jag älskar Sibelius, helt enkelt. Jag har alltid dragits till hans sätt att skriva musik. Det är musik som går rakt in i hjärtat. Men det är nervöst, då Ruut är finska och hennes musikerfamilj kommer hit. Men Sibelius musik är för hela världen, inte bara för Finland.

Är det svårt?

– Ja, det är svårt, säger Andreas med ett litet skratt. Det låter inte svårt, men Sibelius gör långa accelerandon, där tempot ökar långsamt under en lång period i stycket. Det får inte bli för mycket eller för lite.

Hur går repen?

– Det går bra, det är en väldigt bra orkester med bra erfarenhet i ryggen, säger han. Man kan få mycket tips och guidning genom att kommunicera med musikerna på ett bra sätt. Samtidigt måste man få in sin personlighet i musiken.

Fakta

Ruut Kiiski

Ålder: 31

Bor: Stockholm och Helsingfors

Intressen: ”Musiken är mitt liv”. Görna opera och modern konstmusik.

Aktuell med: Examenskonsert i De Geerhallen Norrköping onsdag den 29 april. Dirigerar Petter Ekmans ”Tagli, pugni” som får sitt uruppförande samt Edward Elgars ”Enigmavariationer”. Konserten har fri entré.

Andreas Eriksson

Ålder: 25

Bor: Solna, Stockholm

Intressen: Vara i naturen t ex vandra. Läsa om historia.

Aktuell med: Examenskonsert i De Geerhallen Norrköping. Dirigerar Sibelius ”Symfoni nr 2”.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!