Katie Melua har tillbringat de första mÄnaderna av coronapandemin inlÄst i sin lÀgenhet i London, alternativt i sitt förÀldrahem dÀr hennes bror har en studio. "Album no 8" spelades in precis innan viruset slog klorna i vÀrlden.
ââVi funderade pĂ„ om vi skulle skjuta upp slĂ€ppet. Jag hade en höst- och vinterturnĂ© inplanerad som nu Ă€r instĂ€lld. Men vi kom fram till att om det Ă€r nĂ„got folk vill nĂ€r de inte fĂ„r röra sig ute som vanligt Ă€r det att lyssna pĂ„ musik.
Gick skilda vÀgar
Succén med hennes tvÄ första album, som kom 2003 och 2006, gjorde Katie Melua till en av Storbritanniens rikaste musiker under 30. Det nya albumet ser hon som en nystart, i mer Àn en bemÀrkelse.
ââJag blev upptĂ€ckt av en producent som hade 30 Ă„rs mer erfarenhet Ă€n jag. Han var min mentor. Men nĂ€r jag blev Ă€ldre utvecklades jag i en annan riktning och ville experimentera mer. Vi gick skilda vĂ€gar för sex Ă„r sedan och det hĂ€r kĂ€nns som mitt första riktiga studioalbum pĂ„ egen hand, sĂ€ger hon.
Förutom sin producent har Katie Melua Àven separerat frÄn sin make sedan Ätta Är tillbaka, motorsportstjÀrnan James Toseland. Albumet har utvecklats ur den nya livssituationen, men Àr ingen klassisk uppbrottsskildring förklarar hon.
ââDet finns ingen smaskig historia bakom. I sista lĂ„ten "Remind me to forget" sjunger jag om det öppet och Ă€rligt. Jag vill lĂ€mna saker öppna för tolkning, det Ă€r den som lyssnar som ska lĂ€gga in sina egna erfarenheter.
TT: Ăr du rĂ€dd för att albumet ska reduceras till din "skilsmĂ€ssoskiva"?
ââDet Ă€r en farhĂ„ga, men den Ă€r inte sĂ„ stor. Det kĂ€nns som om folk förvĂ€ntar sig att nĂ€r ett lĂ„ngt förhĂ„llande tar slut ska det vara ett stort trauma. Man kanske trodde att vi skulle vara otroligt deprimerade, ledsna eller arga. Det tyckte jag var mĂ€rkligt för det var inte sĂ„ för oss. Jag respekterar honom och vi Ă€r vĂ€nner, men vi pratar inte varje dag lĂ€ngre.
Inspiration frÄn Dylan
Katie Melua Àr nyss hemkommen frÄn en musikvideoinspelning i Georgien, landet hon flyttade frÄn som nioÄring. PÄ förra albumet "Winter" samarbetade hon med en georgisk kör och nu Àr det Georgiens filharmoniska orkester som stÄr för en stor del av musiken pÄ "Album no 8". Men den största inspirationen inför inspelningen kom frÄn Bob Dylans sjÀlvbiografi.
ââJag har aldrig haft en ingĂ„ng till folkmusik, men jag lĂ€ste Bob Dylans memoarer och började skriva ner alla artister han skrev att han lyssnade pĂ„ i början. Folkmusiken blev en kĂ€nsla jag tog med mig in i lĂ„tskrivandet.
Inspirationen till trots lÄter inte den nya skivan speciellt folkinspirerad, med maffiga strÄkarrangemang pÄ varje spÄr.
ââDet var inte förrĂ€n jag hörde producenten Leo Abrahams mixning som jag insĂ„g hur mycket strĂ„kar det blivit pĂ„ albumet. Som artist kan jag aldrig förutspĂ„ hur musiken kommer att tas emot. Musikindustrin Ă€r vĂ€ldigt uppspeedad jĂ€mfört med andra branscher. Mitt mĂ„l med skivan var att hitta en bra producent och skriva sĂ„ Ă€rliga lĂ„tar som möjligt. Jag hoppas att jag lyckades.