Tre scener inomhus och en utomhus ekar tomma på Nöjesfabriken i Karlstad. Här hålls varje höst Värmlands bokfestival och på den gamla tegelbyggnadens 8 000 kvadratmeter golvyta ryms även restauranger, barer och bowlingbanor.
Pandemins restriktioner har slagit hårt och vd Peter Eriksson tackar krisstödet från Kulturrådet och den guidning med ansökningarna som han fått från branschorganisationen Svensk Live för att företaget överlevt pandemin – så här långt.
TT: Hur mycket har ni fått?
– Många miljoner. Vi går kanske med 1 till 1,5 miljoner i minus per månad när det är nedstängt så här. Det kostar ju. Det här är en jätteanläggning.
Tre miljarder finns också avsatta till det statliga evenemangsstödet som ska hjälpa arrangörer som måste ställa in eller begränsa arrangemang på grund av restriktionerna. Ändå har bara cirka 65 miljoner utnyttjats, vilket Emelie Löfmark, ordförande för Sveriges producenter och privatteatrar, ser som ett bevis på att det inte fungerar.
Nöjesfabriken i Karlstad är ett exempel på en arrangör som inte lyckats ta del av evenemangsstödet.
– Evenemangsstödet måste vara ett feltänk. Jag har ju varit inne och försökt söka, och jag kan tänka mig att det skulle fungera till arrangörer av enstaka mässor, marknader eller sådant som bara genomförs en eller två gånger om året. Då kan det kanske passa, säger Peter Eriksson.
Dyr revisor
Evenemangsstödet gäller evenemang för minst 250 personer. Om stödet överskrider 100 000 kronor har Skatteverket rätt att begära in ett intyg från en revisor. Peter Eriksson hävdar att det i hans fall skulle krävas olika ansökningar för varje konsertkväll.
– På 30 ansökningar skulle det betyda att jag måste lägga ut 300 000 för att betala en revisor. Varje inskick ska granskas för sig. Sedan ska man också räkna in hur mycket stöd man fått tidigare. Om jag får stöd för ansökan nummer ett och inte anger det – då har jag lämnat oriktiga uppgifter.
Finansminister Mikael Damberg (S) framhåller att kulturbranschen förutom rent krisstöd också kan ta del av omställningsstöd, omsättningsstöd och evenemangsstöd. Vissa stöd krockar med andra påpekar Peter Eriksson som tycker att regeringen borde ta bort 2,5 miljarder från evenemangsstödet och göra om det till krisstöd som kan fördelas via Kulturrådet. De 180 miljoner som nu föreslås tror han inte kommer att räcka långt.
– Det räcker max en månad. Om man tittar tillbaka är det ju mellan 500 miljoner till 1 miljard i kvartalet som har gått till kulturen. Och när pandemin slog till fanns det ju ett uppdämt kapital hos arrangörerna. Nu är det noll kronor på kontot. Jag har fortfarande inte fått reda på om jag kan permittera eller inte. Hela ledningsgruppen sitter här och undrar vad vi ska göra.
"Enorm omställning"
Inför återöppningen i oktober i höstas anställde Nöjesfabriken cirka 100 personer på bara några veckor och höjde omsättningen från pandeminivåns 200 000 kronor i månaden till drygt 6,2 miljoner kronor i månaden.
– Det var en helt enorm omställning att öppna med så kort varsel, men då var vi med i matchen till ungefär mitten av december, när julshowerna började bokas av.
Nu är företaget åter nere på 200 000 kronor, uppskattar Peter Eriksson. Han behöver ansöka om flera miljoner i krisstöd från Kulturrådet för december och framåt, men är rädd för att bara få en bråkdel.
– Då går företaget under.