Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Arabisk ton på De Geer

Under onsdagens konsert bjuds det på lite ovanligare klanger i De Geerhallen. Fyra namnkunniga gästsolister med rötter i den arabiska musiken ska möta orkesterns stråkar i ett spännande kulturutbyte.

Cirka 20 av orkesterns stråkar deltar i onsdagens konsert.

Cirka 20 av orkesterns stråkar deltar i onsdagens konsert.

Foto: Patrik Selsfors

MUSIK2018-10-31 06:00

Det pågår repetitioner när Folkbladet smyger in i De Geerhallen strax efter middagstid på måndagen. Musiken är rytmisk och klangerna spröda: från stråkorkesterns snirkliga melodilinjer över till den mindre ensemblen där de traditionella arabiska instrumenten adderar till helheten. Tre gästmusiker finns på plats den här dagen: Gilbert Yammine som spelar stränginstrumentet kanun, Milad Bahi på lutliknande oud samt Elias Aboud som trakterar slagverk (Tammam Al-Ramadan som spelar flöjten ney är förhindrad att delta på repet på grund av en flygstrejk i Bryssel).

Konserten går av stapeln i De Geerhallen på onsdag kväll (31 oktober) och är betitlad "Tjajkovskij möter arabiska klanger": man kommer först att framföra Tjajkovskijs Serenad för stråkorkester varefter man kommer att spela ett antal arabiska stycken av kända tonsättare från denna kultursfär.

Vid dirigentpulpeten står Mohamed Sharara, violinist i SON med egyptisk bakgrund, som har arrangerat de arabiska inslagen och dessutom leder orkestern. I en paus får Folkbladet en pratstund med honom.

Är det stora skillnader mellan västerländsk klassisk musik och den arabiska?

– Ja, det är väldigt olika. Först och främst är den arabiska musiken monofonisk och så är rytmiken väldigt viktig, det måste alltid vara en slagverkare med i ensemblerna, berättar Mohamed Sharara som tillägger att han i de här arrangemangen har strävat efter att hitta gemensamma nämnare mellan den västerländska och arabiska musiken.

– Det är väldigt få som försöker kombinera de här traditionerna.

Hur upplever du intresset för den arabiska musiktraditionen?

– Jag kan bara uttala mig om Sverige men jag ser att människor söker efter nya saker, många vill testa nya grejor så det finns ett intresse, bedömer Mohamed Sharara som också tillägger att det naturligtvis finns skillnader mellan de olika länderna i den arabiska världen när det gäller arabisk musik.

– Ett exempel är att man i den arabiska musiken använder kvartstoner som ligger mellan grundtonerna. Men hur man spelar de här kvartstonerna skiljer sig mellan länderna, det är som olika dialekter.

Ett spännande kulturellt utbyte väntar alltså på onsdag kväll.

Konserten

Onsdag 31 oktober kl 18.00 De Geerhallen Norrköping

TJAJKOVSKIJ MÖTER ARABISKA KLANGER

Musikalisk ledning Mohamed Sharara violin.

Tjajkovskij Serenad för stråkorkester.

Musik av tonsättare från den arabiska kulturen.

Gästmusiker: Gilbert Yammine på kanun, Milad Bahi på oud, Tammam Al-Ramadan på ney och Elias Aboud på slagverk.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!