Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Roy hoppas på trilogi

Roy Anderssons svit på två filmer - "Sånger från andra våningen" och kommande "Du levande" - kan byggas ut till en trilogi.
- Egentligen är de två bara skisser till en större grej, säger Andersson.

"Jag har tankar på en roman, och om jag får leva och ha hälsan tror jag den kommer ut så småningom", säger regissören Roy Andersson, aktuell med filmen "Du levande" som kan bli hans sista film. Foto: Drago Prvulovic/Scanpix

"Jag har tankar på en roman, och om jag får leva och ha hälsan tror jag den kommer ut så småningom", säger regissören Roy Andersson, aktuell med filmen "Du levande" som kan bli hans sista film. Foto: Drago Prvulovic/Scanpix

Foto:

Malmö (TT Spektra)2007-09-03 06:00
En man spelar tuba i sin lägenhet, en kvinna kommer in i rummet och skriker. Grannen undertill har fått nog och bankar i taket med en sopborste. Allt observeras av en rökande man på balkongen mittemot. En röst utanför bild: "Du tänker aldrig på mig. Ska du inte komma och lägga dig? Det är en dag i morgon också".
Dränk hela scenen i ett likblekt lysrörsljus och inse att den inte hade kunnat filmas av någon annan än Roy Andersson. Efter Bergmans död är han vår klart störste filmskapare internationellt. Hans nya film "Du levande" visades i Cannes i våras, får ordinarie biopremiär den 21 september och har snart sålts till trettio länder.
- Men man får jättedåligt betalt i hela världen. Det gäller alla sådana här filmer. "Caribbean"-filmer kan man sälja dyrt, men annars är buden skamligt dåliga, säger Roy Andersson.

"Ingen vill betala"
Regissören besöker branschträffen Malmö filmdagar och är, som vanligt, inte nöjd med det svenska filmklimatet.
- Det som är illavarslande är att ingen vill betala för kvalitet. Nu när biomarknaden viker blir tv-kanalerna allt viktigare, och de betalar så dåligt.
- "Du levande" tog tre år av arbete men fyra år i tiden eftersom jag var tvungen att göra reklamfilmer för att finansiera den. Den avgående filmkonsulenten på Filminstitutet hade bara fem miljoner kvar av sina stödpengar och sade "Mina efterträdare kommer att fylla på". Men det gjorde de inte. Jag fick ingen motivering. En av dem var en gammal klasskamrat från filmskolan, och i det fallet tror jag att det ligger missunnsamhet och avundsjuka bakom.

En film kvar
Roy Andersson har tidigare sagt att "Du levande" kan bli hans sista film och sagt att orsaken är just svårigheten med finansiering. Men nu berättar han att han har minst en film kvar som han vill göra.
- En film som är längre än "Sånger från andra våningen" och "Du levande". En film där jag kan få med mer, men som är lika noggrann med scenerier och den monotona färgskalan, "det nådelösa ljuset". En film som också innehåller de vitsminkade personerna som både är individer och symboler för hela mänskligheten.
- Men allt hänger på pengarna. Jag tycker att det är så jävla slitsamt att ordna finansiering.

Utanför huvudfåran
En Roy Andersson-film skiljer sig från huvudfåran i svensk film. På flera sätt. Han bygger alla sina scenerier i studio. Budgeten för "Du levande" låg kring 40 miljoner kronor, dubbelt så mycket som en vanlig svensk produktion.
- Den tredje filmen vågar jag knappt räkna på, men det handlar nog om femtio procent till.
Precis som "Sånger" består "Du levande" av fristående scener som ibland knyts ihop med varandra, ibland står helt fria. Finns det då någon röd tråd i filmen? Roy Andersson svarar med en lång tystnad.
- Det är en jävla svår fråga. Jag tycker jag har förklarat det ganska bra i programbladet, att vi människor är fascinerade av hur andra människor har det. Den röda tråden är människans utsatthet och sårbarhet, längtan efter att bli sedd. Och hotet. Vi kämpar desperat för att klara livet, och så plötsligt kan det förintas.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!