Hetast i Hollywood
Han är Oscarsnominerad tre år i rad och Hollywoods kanske hetaste författare. Nu kommer Paul Haggis med Russell Crowe-thrillern "The next three days". - Russell har rykte om sig att vara svår. Det gillar jag, säger Haggis.
Foto: Chris Pizzello
- Som författare är jag, liksom en lärare, mycket dåligt utrustad för sådana här situationer - så jag gick ut på nätet och hittade fantastiska saker. Prova själva. Jag lärde mig till exempel att kopiera nycklar och hur man bryter sig in i en bil med hjälp av en tennisboll - jag har testat, det funkar faktiskt men bara på fem procent av bilarna, berättar han.- Sedan åkte jag till Pittsburgh där filmen utspelas och studerade omgivningarna: Om han hjälper henne att rymma här, vart åker han? Där ligger en tågstation - vad gör han sedan? Där är ett staket och en hyrbilsparkering - hur kommer han dit? Det var nästan för enkelt. Vad kunde gå fel? Det är alltid det svåra, det man har planerat, som går bra. Det som misslyckas är de enkla detaljerna.Haggis beskriver sin film som "en thriller för folk över 25" och konstaterar att sådana knappt görs längre: "I Hollywood är man gammal efter 25". Projektet fick förstås ett gigantiskt lyft när Russell Crowe skrev på för huvudrollen.Höjde inte ens rösten
- Russell har rykte om sig att vara svår. Jag gillar att jobba med sådana människor. Jag har själv det ryktet. Jag är själv svår. Men vi kom bra överens och det var en stor lättnad. Jag frågade om det var sant att han och Ridley Scott kommunicerade med lappar under "Robin Hood", men han sade "nej nej, det var inget, Ridley och jag har en lång gemensam historia".- Jag hoppades nästan att vi skulle börja slåss någon gång, men vi behövde inte ens höja rösten. Han litade på mig, vi hade ömsesidig respekt och jag ser fram emot att jobba med honom igen.
Vi bad Paul Haggis ge tre råd till dig som drömmer om att bli framgångsrik filmmanusförfattare. Här är de:1. Skriv inte det som alla säger åt dig, satsa på något som du själv brinner för, desperat.2. Bry dig inte om det är kommersiellt eller inte.3. Skriv inte en film som är baserad på intellektet. Filmer är inte intellekt, de är känsla, göm de djupa tankarna inuti känslan. Om du får människor att engagera dig i din huvudperson kommer de också att engagera sig i dina åsikter.//bilder:4
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!