Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Haneke skildrar fascismens rötter

I lördags blev Michael Haneke utnämnd till Europas filmkung. Hans film "Det vita bandet" vann tre priser på europeiska filmgalan. Ikväll får filmen svensk biopremiär i Norrköping.

Michael Haneke är film-Europas gunstling just nu. Här poserar han med diplomet från filmfestivalen i Cannes.Foto: Francois Mori/AP/Scanpix

Michael Haneke är film-Europas gunstling just nu. Här poserar han med diplomet från filmfestivalen i Cannes.Foto: Francois Mori/AP/Scanpix

Foto: Francois Mori

London (TT Spektra)2009-12-18 03:00
Få nu verksamma regissörer har hyllats så mycket som Michael Haneke."Det vita bandet" är inget undantag. Filmen, en klinisk, iakttagande skildring av hur grogrunden till fascism skapas, vann även Guldpalmen för bästa film på festivalen i Cannes i maj.- Jag vill göra filmer som lever kvar långt efter det att de är slut, filmer som får publiken att tänka efter och reagera, säger han.Framväxande fascism
I "Det vita bandet" skildras livet i en liten tysk stad året före första världskriget.Otäcka, mystiska händelser inträffar, barn misshandlas psykiskt och fysiskt och det är uppenbart att det vi ser är ett samhälle där fascism kommer att växa fram.- Men min film handlar inte specifikt om hur nazismen växer fram, även om det vore lätt att tolka den så, säger Michael Haneke.- Filmen vill visa upp de förhållanden under vilka människor är beredda att ty sig till en ideologi.Mest uppenbara
Han säger att det skulle kunna vara vilket samhälle som helst, höger eller vänster.- Om människor blir tillräckligt förödmjukade och det kommer en råttfångare, då är de beredda att följa honom. Att filmen handlar om den tyska fascismen beror på att det är den mest uppenbara. Det var därför jag använde mig av den.Ofta i Hanekes filmer är det barn eller unga människor som står i centrum. Han säger att detta inte innebär att han menar att de är specifikt onda.- Barn är människor, som du och som jag, varken bättre eller sämre. Även om Hanekes filmer är otäcka och skakande visar de sällan upp våldshandlingarna i bild. Detta är mycket medvetet.- Jag vill att publiken använder sin fantasi. En trappa som knakar är oerhört mycket otäckare och mycket mer effektivt än ett monster i närbild.- Mina filmer är alltid en reaktion på den sorts film som har lugna, lyckliga slut. Om det inte fanns sådana filmer, skulle de som jag gör inte se ut på det sätt som de gör nu.
Michael Haneke, 67, föddes i München, men växte upp i Österrike. Han började arbeta inom västtysk tv och regidebuterade 1989 med "Den sjunde kontinenten". 1992 kom genombrottsfilmen "Bennys video".Sedan dess har han blivit uppmärksammad för filmer som "Funny games" (1997), "Pianisten" (2001) och "Dolt hot" (2005). Haneke regisserade även en amerikansk version av "Funny games" (2007)."Det vita bandet" har svensk biopremiär på Harlekinen den 18 december.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!