ââSĂ„ hĂ€r upprymd har jag nog aldrig varit, en bieffekt av det Ă€r att jag inte vet vad jag sĂ€ger, förkunnade en strĂ„lande lycklig Andrev Walden som tycker att universum samverkar för att göra 2023 till hans bĂ€sta Ă„r nĂ„gonsin.
Han tackade ocksÄ sin mamma för att hon gav honom kÀrlek och en litterÀr uppvÀxt.
Boken handlar om en sjuÄrig pojke som fÄr veta att hans pappa inte Àr hans riktiga pappa, och juryn framhÄller: "I perfekt balans mellan lÀttsinne och bedrövelse skildrar Andrev Walden en pojkes försök att greppa en tillvaro dÀr papporna stÀndigt byts ut".
LÀnge lÀngtade Walden efter att skriva sagor, till dess att han insÄg att "den bÀsta sagan jag hade i mig fanns i min barndom".
ââDe hĂ€r sju Ă„ren har en perfekt dramaturgisk kurva, en sagolik kurva. Sedan har jag skrivit pĂ„ ett sĂ€tt sĂ„ det ska bli Ă€n mer sagolikt â med alla smeknamnen, men det Ă€r ocksĂ„ nĂ„got med melodin i berĂ€ttandet, den bĂ€r nĂ„got "skrönalikt". En pikareskroman (en brokig berĂ€ttelse dĂ€r episoderna utgör helheten, reds. anm.) var det nĂ„gon som kallade den, och nĂ€r jag googlat det ordet blev jag glad, det Ă€r sĂ„ jag vill att den ska vara.
TT: Vad kommer nu?
ââDet fĂ„r vi se, nu ska jag bara Ă„terupptĂ€cka hur man festar, det var sĂ„ lĂ€nge sedan jag gjorde det.
"SamhÀllets kitt"
KvÀllens presentatör, skÄdespelaren Lena Endre, inledde kvÀllen med att kalla författare och deras berÀttelser för "samhÀllets kitt".
ââJag undrar om ni förstĂ„r pĂ„ djupet hur viktiga ni Ă€r, frĂ„gade hon retoriskt.
För andra gÄngen fick sedan Oskar Kroon stega upp som pristagare pÄ Augustscenen, nÀr han och Hanna Klinthages "Vitsippor och pissrÄttor" tilldelades Ärets pris i barn- och ungdomsklassen, för skildringen om syskon och utanförskap.
Boken handlar om en lillebror som ser sin storebror bli mobbad. Men inte bara, framhÄller Oskar Kroon som inte ville göra en pedagogisk berÀttelse om mobbing.
ââFör det Ă€r nĂ„got annat som skildras genom det, den hĂ€r lillebrodern som gör allt han kan för sin storebror. Det Ă€r en svĂ„r situation för en mĂ€nniska att hantera. Lillebrodern försöker och visar stor kĂ€rlek till sin brorsa, det Ă€r det jag framför allt har velat skildra.
Lyfter Zorn
Per Svensson tilldelas Augustpriset i fackboksklassen för "Zorn. Ett liv, en tid", ett portrÀtt i helfigur som enligt juryn berÀttar "mycket mer Àn myten". En chockad Per Svensson deklarerade frÄn scenen:
ââZorn hade inte varit förvĂ„nad eftersom han ansĂ„g att varje gĂ„ng han förekom i nĂ„got sammanhang var det naturligt att han skulle vinna. Men jag Ă€r vĂ€ldigt olik honom.
Det han tror Àr nytt för lÀsare Àr att Anders Zorn inte bara var "en fet gubbe som mÄlade nakna kullor". Han var bÄde en gudabenÄdad konstnÀr och vÀldigt modern i sitt konstnÀrskap, anser Per Svensson som ocksÄ har en kritisk blick.
ââAbsolut, dels att den konstnĂ€rliga kvaliteten avtar, redan under hans samtid, han blir vĂ€ldigt trött och repetitiv, han blir pornografisk, en tittare, men det var han inte nĂ€r han började, sĂ€ger Per Svensson som ocksĂ„ tecknar ett psykologiskt portrĂ€tt av Zorn.
Hederspris till kritiken
Under kvÀllen gavs Svenska FörlÀggareföreningens hederspris till kritikern Madeleine Gustafsson, som fick epitetet "en noggrann och stilsÀker lÀsare".
ââJag Ă€r glad att det ges till kritiken just i Ă„r nĂ€r mĂ„nga tidningar drar ner eller till och med slopar den delen i tron att det inte Ă€r sĂ„ viktigt, för det Ă€r alldeles oumbĂ€rligt, sade hon.
Ă rets Lilla Augustpris â som delas ut till ungdomar mellan 16 och 20 Ă„r â gick till Emilia Piotrowska för "Och allting dör".