"Cyberattacker, digitala intrĂ„ng, biologiska stridsmedel. MjĂ€ltbrand, smittkoppor, patogena organismer". Don DeLillos senaste roman innehĂ„ller lĂ„nga kataloger av katastrofer â som om det vore ett destillat av hans tidigare böcker. I hela sin karriĂ€r har han varit en uttolkare av det amerikanska samhĂ€llets skuggsidor, och ofta beskriven som nĂ€rapĂ„ klĂ€rvoajant. Ăven den nya boken, som han skrev fĂ€rdigt före coronapandemin, förebĂ„dar vĂ€rldens undantagstillstĂ„nd.
ââJag tĂ€nkte inte i nutida termer sĂ„ mycket, jag tĂ€nkte pĂ„ framtiden. Och tanken pĂ„ tomma gator Ă€r vĂ€ldigt visuellt tilltalande för mig, sĂ€ger en hes men vĂ€nlig DeLillo pĂ„ telefon frĂ„n sitt hem i New York, dĂ€r han isolerar sig tillsammans med sin fru.
Den nya boken handlar om fem vÀnner som ska se en basebollmatch, nÀr all teknik plötsligt slocknar. Deras katastrofkÀnslor pÄminde plötsligt om mÀnniskors upplevelse av 2020, noterar DeLillo.
ââNu nĂ€r vi har en vĂ€rldsomspĂ€nnande pandemi tror jag att mĂ€nniskor har kĂ€nslan av att civilisationen Ă€r mer i fara Ă€n vad den har varit pĂ„ ett tag. Det Ă€r vĂ€ldigt mĂ€rkliga tider för oss alla nu, sĂ€ger han.
Skyr teknologin
Den stĂ€ndigt Nobelpristippade författaren fick idĂ©n till boken nĂ€r han flög frĂ„n Paris till USA för ungefĂ€r tre Ă„r sedan, och stirrade pĂ„ skĂ€rmen med information om höjd och temperatur. Tanken pĂ„ en flygkrasch, bilden av tomma gator i New York â och sĂ„ smĂ„ningom ocksĂ„ Ă„synen av Einsteins enorma verk om relativitetsteorin hemma pĂ„ hans kontor smĂ€lte samman.
Redan i "Vitt brus" pÄ 80-talet förutspÄdde DeLillo hur kapitalism och teknologi skulle bli mer avgörande för den mÀnskliga existensen Àn andlighet och mÀnniskors drömmar.
ââSom de flesta beundrar jag teknologiska framsteg, men jag tror att teknologin ocksĂ„ orsakar ett slags oro i mĂ€nniskor, Ă€ven nĂ€r den fungerar vĂ€l blir mĂ„nga beroende och kan inte leva utan den. Jag har tĂ€nkt vĂ€ldigt lĂ€nge pĂ„ det hĂ€r, och det oroar mig.
NÀr tekniken i boken slocknar börjar lÀraren Martin tvÄngsmÀssigt att lÀgga ut texten, om kvantfysik och Einstein. Enligt relativitetsteorin intrÀffar hÀndelser aldrig exakt samtidigt, och nÀr teknologin inte kopplar oss samman i ett gemensamt nu hÀnvisas vi alltsÄ till vÄra egna individuella vÀrldar.
TT: I boken sĂ€ger Martin âvĂ€rlden Ă€r allt, individen ingetâ. Har pandemin och klimathotet gjort att vi nĂ€rmar oss en sĂ„dan instĂ€llning?
ââJag vet inte, men jag tror att pĂ„ grund av viruset och att folk tillbringar mer tid ensamma kan de börja kĂ€nna sig övervĂ€ldigade av nĂ„got bortom dem sjĂ€lva. Men stĂ€rker eller försvagar det individen? Det Ă€r en filosofisk frĂ„ga. Svaret Ă€r kanske att det förminskar individualitet till en viss grad, att inte kunna interagera med andra.
Det visuella viktigt
SjÀlv störs Don DeLillo dÀremot inte av tillvaron hemma. NÀr han inte kan gÄ pÄ museer tillbringar han mycket tid med att titta ut genom det stora fönstret i sitt kontor, berÀttar han, som en illustration av hur viktigt det visuella Àr för honom.
ââI norr finns en stor vit byggnad. Jag kan inte se in i fönstren, men Ă€r vĂ€ldigt intresserad av mönstren som de bildar. Det Ă€r som en abstrakt mĂ„lning frĂ„n 1960- eller 70-talen, sĂ€ger han med ett hjĂ€rtligt skratt, och berĂ€ttar att han annars tittar rakt fram pĂ„ tvĂ„ abstrakta svarta mĂ„lningar och en vĂ€ggskulptur av Louise Nevelson.
Ofta börjar han skriva sina böcker just utifrÄn en bild. NÀr han skrev "The names" i slutet av 80-talet gick han steget lÀngre, och började begrÀnsa sig till enbart ett stycke per sida. SÄ arbetar han fortfarande pÄ den skrivmaskin av mÀrket Olympia som han med viss triumf i rösten berÀttar att han köpte begagnad för 45 Är sedan.
ââDet tillĂ„ter mig att se bokstĂ€verna pĂ„ pappret noga, och att göra visuella kopplingar. SĂ„ ögonen sĂ„vĂ€l som hjĂ€rnan blir helt involverade i vad jag försöker göra.
LĂ€ttad efter valet
Drivkraften bakom DeLillos litterĂ€ra projekt, att vara Amerikas uttolkare, spĂ„rar han till uppvĂ€xten i de italienska kvarteren i Bronx. VĂ€rlden utanför den miljön var ett annat universum, som han lĂ„ngsamt erövrade â och dit hans minnen nu letar sig allt oftare.
NÄgon djupare förstÄelse av USA gör han dock inte ansprÄk pÄ att ha skrivit sig fram till. Men DeLillo skrattar Ät ironin i att han författade "Tystnaden" medan kaoset brakade lös i landets huvudstad.
ââEfter valet kĂ€nner jag mig Ă€ndĂ„ uppmuntrad, förstĂ„s, men mycket mĂ„ste fortfarande hĂ€nda. Mina vĂ€nner och jag har pratat om ett slags medeltida anarki â och sĂ„ hĂ€nde det, med belĂ€gringen av Kapitolium. DĂ€r var det, medeltiden. Nu har det lugnat sig. Vi vet inte om det kommer att fortsĂ€tta vara lugnt, och om Trump kommer att försvinna. Hans följare Ă€r fortfarande vĂ€ldigt aktiva och högröstade.