I serieromanen "Homo Line" surfar en gigantisk version av Edith Hammar pĂ„ en liten finlandsfĂ€rja över Ăstersjön, nĂ€stan som pĂ„ en wakeboard. SĂ„ snart gymnasiet var avklarat lĂ€mnade den teckningsgalna Helsingforsbon Finland för att studera vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. FĂ€rjeturer mellan de nordiska huvudstĂ€derna blev vardag och i "Homo Line" har den stora bĂ„ten fĂ„tt nĂ€st intill övernaturliga krafter.
Men efter sju Är i Sverige började hemlÀngtan komma smygande. Tvekan över livsval och var man hör hemma blev det centrala temat i "Homo Line". Stockholm och Helsingfors mÄlas upp i bÄde nostalgiskt skimmer och skitig realism. Hammar vÀjer inte för de egna upplevelserna av vÄldsbrott, Àven om de Àr fragmentariskt skildrade.
ââDet Ă€r jĂ€ttesvĂ„rt att svara pĂ„ frĂ„gor om det hĂ€r, Ă€ven frĂ„n vĂ€nner, det Ă€r uppenbarligen vĂ€ldigt smĂ€rtsamt och jag upplever att jag inte har kontroll. Men det kĂ€nns som att jag behöver berĂ€tta, sĂ€ger Edith Hammar.
"Stockholm Àr söndersegregerat"
PÄ nÄgra sidor skildras hur en person som i boken fÄtt namnet "Dressmanfaijan" ropar homofoba skÀllsord och startar slagsmÄl pÄ McDonalds i Helsingfors (innan gentrifieringen ersÀtter snabbmatsrestaurangen med ett stÀlle som sÀljer frÀsch vegetarisk tapas). I en annan del av boken gÄr en okÀnd man till attack i serietecknarens trapphus pÄ Södermalm i Stockholm.
ââJag utgĂ„r ifrĂ„n min egen berĂ€ttelse om att leva som queerperson, men den Ă€r inte unik. Alla queers delar inte samma erfarenheter, men mĂ„nga delar liknande erfarenheter. Att en person blir misshandlad för att den bryter mot vissa normer skapar ju ett sorts kollektivt trauma. Som queers vet vi att det existerar ett strukturellt vĂ„ld mot oss genom historien. Och det Ă€r en sorts kollektiv sorg att behöva fortsĂ€tta berĂ€tta den historien om oss sjĂ€lva, oavsett om det Ă€r jag personligen som utsatts, eller min vĂ€n.
Skildringen av stÀderna rymmer Àven en kritik om varför framtiden mÄste vara "sÄ frÀsch och vinstdrivande".
ââStockholm Ă€r söndersegregerat, och pĂ„ grund av hur den politiska jargongen ser ut i Norden och Europa Ă€r det lite samma sak pĂ„ andra stĂ€llen. Helsingfors Ă€r inte immunt mot de krafterna. Jag sörjer inte de hĂ€r Ă€ckliga vĂ„ldsamma kvĂ€llarna pĂ„ McDonalds, men jag sörjer att uppstĂ€dningen handlar om att stĂ€da bort en viss grupp mĂ€nniskor.
"Finns en hjÀrtlighet"
NÄgot som tidigt pÄverkade Edith Hammar var upptÀckten av Touku Laaksonens Tom of Finland-illustrationer. Runt omkring den kulturintresserade familjen Hammar fanns det gott om coffee table-böcker med den numera folkkÀre homoerotikskildraren. NÀr ingen sÄg sprang den dÄ sexÄriga Edith i vÀg med böckerna för att tjuvlÀsa om "svettiga mÀn och monsterkukar".
I "Homo Line" pekas Stockas klocka ut som en plats dÀr Touku Laaksonen hade sex med andra mÀn nÀr Helsingfors var mörklagt under krigsÄren pÄ 40-talet, och Hammar konstaterar att homosex Àr "en oundviklig del av Finlands historia".
TT: Vad har Tom of Finland betytt för ditt konstnÀrskap?
ââAllt. Kan man rita sĂ„ kan vad som helst bli verkligt, och jag Ă€r fascinerad av att en annan vĂ€rld Ă€r möjlig dĂ€r en radikal ömhet kan existera. Plus att kroppen Ă€r otroligt humoristisk, den Ă€r peak humor. Det Ă€r jĂ€ttekul med rövar. Det som Ă€r sĂ„ fint med serierna, Ă€ven om man kan titta pĂ„ dem med ett kritiskt öga, Ă€r att alla Ă€r sĂ„ glada. Att det finns en hjĂ€rtlighet tror jag har pĂ„verkat mig pĂ„ ett undermedvetet plan.