PĂ„ scenen tackar hon lite ironiskt â eller inte â alla sina svensklĂ€rare för "hur de korrigerade mig". Efter prisceremonin Ă€r Ia Genberg fortfarande överrumplad över att ha utsetts till en av Ă„rets Augustpristagare, i konkurrens med bland andra Johannes Anyuru och Lina Wolff.
ââJag har liksom inte smĂ€lt att jag har vunnit det hĂ€r priset, det Ă€r precis nyss jag klev upp pĂ„ scenen och tog emot det. Det Ă€r hĂ€ftigt, fan, vad hĂ€ftigt, sĂ€ger hon till TT.
âDetaljernaâ utspelas kring millennieskiftet och tar upp sĂ„dant som tummade pocketböcker och den perfekta millennieklĂ€nningen, men egentligen handlar berĂ€ttelsen om danande relationer nĂ„gonstans mellan 25- och 30-Ă„rsĂ„ldern. Boken rymmer fyra portrĂ€tt som hĂ„lls ihop av ett berĂ€ttande jag.
"Mognar som författare"
Ia Genberg hade skrivit tvÄ romaner och en novellsamling tidigare och höll egentligen pÄ med ett helt annan skrivprojekt. Men under en febertopp fick hon en ton i huvudet och började skriva utifrÄn den. Först jobbade hon med bÄda projekten, men blev uppmuntrad av sin förlÀggare att skriva pÄ det nya.
ââAlla böcker Ă€r lite speciella, men den hĂ€r boken Ă€r kanske den som jag har fĂ„tt mest dit jag ville. Man mognar ju som författare, konstaterar hon.
âI den exakta kĂ€nslan för de smĂ„ detaljerna blir en hel vĂ€rld levandeâ framhĂ„ller juryn i sin motivering. Ia Genberg sjĂ€lv beskrev sjĂ€lv den tunna boken som "en vĂ€ldigt koncentrerad chokladboll" nĂ€r Augustnomineringarna presenterades tidigare i höst.
Frustrerade tonÄrstjejer
Augustpriset i barn- och ungdomsklassen gĂ„r till Ellen Strömberg för âVi ska bara cykla förbiâ. Finlandssvenska Ellen Strömberg skriver om Manda och Malin, tvĂ„ frustrerade tonĂ„rstjejer som gĂ„r vĂ„rterminen i nian.
I "Vi ska bara cykla förbi" bor de tvÄ bÀstisarna i ett stillastÄende litet samhÀlle dÀr de kallas för cyklarna. Om de inte hÀnger vid kiosken Àr de pÄ biblioteket. Dramat fÄr sin början nÀr en ny kille börjar jobba pÄ pizzerian.
Ellen Strömberg Ă€r sjĂ€lv uppvuxen i den lilla orten Larsmo i Ăsterbotten.
ââJag var en sĂ„dan som cyklade runt och lĂ€ngtade bort vĂ€ldigt mycket. Jag ville vĂ€ldigt gĂ€rna flytta hit till Stockholm, bli musikjournalist, jag sĂ„g mycket film och lyssnade pĂ„ musik och lĂ€ste aldrig om nĂ„gonting som utspelades pĂ„ nĂ„got som liknade min hemort.
TT: Ăr det hĂ€r den eviga tonĂ„rsberĂ€ttelsen?
ââDet Ă€r ett av de eviga temana, men det kanske inte ens Ă€r en evig tonĂ„rsberĂ€ttelse, alla lĂ€ngtar vĂ€l bort nĂ„gon gĂ„ng. Kanske lĂ€ngtar speciellt tonĂ„ringar bort, för att man inte har makt över sitt eget liv, sĂ€ger Ellen Strömberg.
Pris till Ekelöf-biografi
Nina van den Brink fĂ„r Augustpriset i fackboksklassen för âJag har torkat nog mĂ„nga golv. En biografi om Maja Ekelöfâ. Boken beskrivs som ett âstarkt portrĂ€tt över ett av Sveriges mest gripande författarskapâ.
ââDet Ă€r helt fantastiskt, jag hade aldrig nĂ„gonsin drömt om det hĂ€r för det kĂ€nns bara helt orimligt, sĂ€ger Nina van den Brink till TT.
Hon beskriver Maja Ekelöf som nÄgot av en utrotningshotad art i dagens samhÀlle.
ââDet Ă€r nĂ„got med henne som gör att folk vaknar till och kĂ€nner saker. Hon gör det med "Rapport frĂ„n en skurhink" och tydligen Ă€r det helt överfört till min bok att man kan inte lĂ„ta bli att kĂ€nna för den hĂ€r hundraprocentigt idealistiska mĂ€nniskan.
I biografin över stÀderskan, författaren, abortföresprÄkaren och vÀnsteraktivisten Maja Ekelöf vÀver van den Brink samman Ekelöfs liv med berÀttelser om stÀderskor i sin egen familj. Boken Àr inte bara ett portrÀtt utan ocksÄ en uppgörelse med det vÀlfÀrdsbygge som inte alla fick ta del av, konstaterar juryn.
ââJag ville visa att hon skapade sig sjĂ€lv, att hon inte var nĂ„gon som bara blev upplyft av en slump av Alva Myrdal och fick ge ut en bok, som om det bara hĂ€nde henne. Jag ville visa att hon faktiskt var en kĂ€mpande, tĂ€nkande mĂ€nniska som av en slump fick chansen â men det var inte en slump att hon klarade det, sĂ€ger Nina van den Brink.
RÀttad: I en tidigare version angavs fell hemort för Ellen Strömberg.