Alex Schulman fick en gĂ„ng kommentaren att han Ă€r för sjĂ€lvupptagen för att kunna gestalta nĂ„gon annan. PĂ„stĂ„endet gödde sjĂ€lvtvivlet och fördröjde hans intrĂ€de i fiktionens vĂ€rld. Men nu har han inte bara den kritikerhyllade romanen "Ăverlevarna" bakom sig, hans "BrĂ€nn alla mina brev" dĂ€r han gestaltar sin mormors liv blir ocksĂ„ storfilm och han har precis skrivit klart romanen "Malma station".
ââNu kĂ€nner jag att jag kan gestalta andra. Men med det sagt handlar de flesta sakerna i den hĂ€r boken om saker som jag har varit med om. Jag vet inte om det beror pĂ„ att jag Ă€r en usel författare eller om jag bara gör det författare gör, anvĂ€nder mig sjĂ€lv som ett verktyg för att beskriva vĂ€rlden, sĂ€ger han.
"Malma station" utspelar sig pÄ ett tÄg, dÀr fem personer reser genom Sverige, utan att veta hur de delar samma historia. UtgÄngspunkten Àr densamma som i förra romanen: vad hÀnder med mÀnniskor i en kÀrlekslös familj? Alex Schulmans stora skrÀck Àr att bara vara "en farkost för ett gift som rinner ner lÀngs generationerna".
ââJag vill stoppa blödningen men det Ă€r vĂ€ldigt svĂ„rt eftersom man hela tiden hamnar i beteenden som sitter i ryggmĂ€rgen, sĂ€ger han och lĂ€gger till:
ââBakom en sorg finns det alltid en annan sorg. Det tar inte slut, och det börjar ingenstans. Det Ă€r en vĂ€ldigt sorglig bild men jag börjar mer och mer tĂ€nka att det Ă€r sĂ„ det Ă€r.
Det förflutna förÀnderligt
I den nya boken fÄr vi bland annat möta Harriet, som flicka och vuxen. Hon Àr övertygad om att det Àr dÄtiden som Àr förÀnderlig snarare Àn framtiden. Alex Schulman hÄller med, han tycker att "dÄtiden rör pÄ sig och tumlar runt."
ââVarje gĂ„ng jag dyker ner i ett minne har det förĂ€ndrat sig. Sanningen Ă€r förĂ€nderlig och dĂ„tiden Ă€r det, sĂ€ger han och berĂ€ttar att det förmodligen Ă€r bokens tema.
TT: Ăr det obehagligt att minnena Ă€r sĂ„ förĂ€nderliga?
ââDet Ă€r spĂ€nnande. Jag har velat beskriva barndomens scener sĂ„ specifikt som det bara gĂ„r för jag vill kunna sĂ€ga âsĂ„ hĂ€r var detâ. Men det blir svĂ„rare och svĂ„rare ju lĂ€ngre jag lever och ju mer jag inser att minnena fĂ„r nya fĂ€rger och nya former.
I skrivandet nĂ€rmade han sig ocksĂ„ smĂ€rtsamma minnen. Den lilla flickan Harriet tvingas en kvĂ€ll lyssna till sina förĂ€ldrar som ska skilja sig, och nĂ€r de ska dela upp barnen vill bĂ„da hellre ta Harriets syster Amelia. Ăven Alex Schulman har hört sina förĂ€ldrar prata sĂ„.
ââSĂ„dant glömmer man aldrig. Men jag har förtrĂ€ngt samtalet. Det var inget bra samtal, ingen ville ha mig. För mig Ă€r den en urscen. Jag har skrivit om mig sjĂ€lv, mitt liv och min barndom ofta. Men jag har aldrig förstĂ„tt hur viktig den scenen Ă€r.
En liknande uppenbarelse hade han med en annan hÀndelse i boken: en liten pojke brÀnner sig med flit i solen för att hans mamma ska smörja in honom med Nivea.
ââDet minnet har jag alltid haft, men jag har tĂ€nkt pĂ„ det som en kuriositet. Det Ă€r först pĂ„ senare Ă„r som jag tĂ€nker âdet Ă€r fan det sorgligaste jag hört". En liten pojke som brĂ€nner sig med flit för att fĂ„ sin mammas beröring.
"Gör folk irriterade"
Schulman har arbetat "tre gĂ„nger sĂ„ hĂ„rt" som vanligt med den nya boken och uppskattar nu repetitionerna tillsammans med Gustaf SkarsgĂ„rd i "Tröstrapporter" pĂ„ Dramaten â en pjĂ€s som fick en turbulent start nĂ€r ett samarbete med den först tilltĂ€nkte Krister Henriksson "inte gick ihop". Alex Schulman Ă€r en novis i teatern och filmens vĂ€rld, men har deltagit i manusarbetet för Björn Runges "BrĂ€nn alla mina brev", och skulle gĂ€rna regissera en film sjĂ€lv.
ââBokskrivandet Ă€r förjĂ€vligt för att det Ă€r sĂ„ ensamt. Det hĂ€r var skitkul, att jag fick vara med och komma med feedback. Men i grund och botten har jag velat att det ska vara Björns film, sĂ€ger han och berĂ€ttar att han efter första manusversionen fick motstĂ„ impulsen att fĂ„ sig sjĂ€lv att framstĂ„ som bĂ€ttre.
ââDet slĂ€ppte jag helt, och det Ă€r jag stolt över. Jag fĂ„r vara den dĂ€r obehagliga personen som sedan gör en resa.
TT: Varför Àr du obehaglig?
ââDet börjar med att jag och Amanda brĂ„kar. Det Ă€r en scen pĂ„ tre rader i boken men pĂ„ en film mĂ„ste man visa upp det. Och det gör de, verkligen. Det Ă€r ett fruktansvĂ€rt brĂ„k dĂ€r jag sĂ€ger ofattbara saker till Amanda.
Alex Schulman Àr ocksÄ van vid att bli beskriven med epitet som "elak". Han Àr allergisk mot konformitet och humorn Àr hans vapen. NÀr alla beklagade sig över att Notre Dame i Paris brann skrev Schulman "Àntligen!", och garvade i en halvtimme, tills han insÄg att han hade fÄtt 100 mordhot.
ââNĂ€r alla tycker samma sak blir jag tokig och dĂ„ mĂ„ste jag förstöra det. Men det fĂ„r jag sota för.
Rannsakar sig sjÀlv
Att högerextrema försöker avfÀrda hans politiska krönikor med att "riksmobbaren" har varit i farten Àr inget han bryr sig om. Och han tycker att ryktet om hans numera nedlagda bloggs elakhet Àr överdrivet. Men han försöker ocksÄ att Àrligt rannsaka sig sjÀlv. Med tiden har han börjat acceptera att han ses som provocerande.
ââJag har förstĂ„tt att det inte bara Ă€r den gamla bloggen som folk retar sig pĂ„. Jag skriver politiska texter som Ă€r polariserande, jag hĂ„ller fortfarande pĂ„ och bloggar fast i poddform dĂ€r jag kan hĂ€ckla kĂ€ndisar med samma frenesi som dĂ„. Jag gör saker som gör folk irriterade. Och det kanske fĂ„r vara sĂ„ för jag vill inte Ă€ndra mig.