Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Den östgötska modernismen

När Länsmuseets läckra funkishus firar 70 år sätter museet ljuset på den östgötska modernismen. - Vi vill öka medvetenheten om kvalitéerna med den här bebyggelsetypen, så den blir bättre skyddad, säger länsmuseichef Maria Jansén.

Gärstadverket Linköping. Foto: Lars Ekelund

Gärstadverket Linköping. Foto: Lars Ekelund

Foto:

LINKÖPING2009-12-23 03:00
Bakom initiativet finns också den kartläggning av den moderna arkitekturen som görs på initiativ av Riksantikvarieämbetet och Länstyrelsen. - Modernismen befinner sig i ett vacuum mellan det som är historiskt och det som är för nytt för att betraktas som historiskt. Förändringstrycket på den här arkitekturen är hårt. Det görs förändringar snabbt och saknas skydd för den här arkitekturen, säger Maria Jansén.I antologin medverkar 15 skribenter och påfallande många texter berör arkitektur i Norrköping. Där samsas artiklar om skolor, plaskdammar, biografer, kyrkor och idrottsanläggningar. Och många andra byggnader - såväl miljonprogram som småhus.Navestads fina idé
Norrköpings tidigare stadsantikvarie Ann-Charlotte Hertz gör ett försök att reparera Navestads dåliga rykte och redogör för de ursprungliga och storstilade idéerna om att skapa "ett palats för folket".- Det var ett fantastiskt projekt. Ett skogsnära område med naturen inpå dörren byggdes med omtanke om barnen så att barn och trafik skulle inte kollidera. Dessutom hade man gjort solstudier för att alla lägenheter skulle få in solljus. Alla de här idéerna har glömts, konstaterar hon.Hösten 2003 återinvigdes området under namnet Ringdansen. Den omfattande omdaningen av området, som bland annat bröt upp ringarna, drog ned hushöjden och gav pastellfärg åt huskropparna, kostade omkring en miljard att genomföra.- Jag hade önskat att man gått fram mindre hårt och sparat mer av de fantastiska idéer som arkitekten Eric Ahlin hade. Samspelet mellan byggnader och konst var fullkomligt unikt, inte bara i Sverige, utan även internationellt. Jag tror att man så småningom kommer att inse att man gjort en riktig blunder, säger Ann-Charlotte Hertz.- Man skulle ha gått mer varsamt fram - nu byggdes området om till något mesigt. Husen byggdes för att ses från E22 i 90 kilometer i timmen. Nu kan man undra vart Navestad tog vägen.Avigsidorna
Arkitekt Bo Sundberg verkade i Norrköping 1957 till 1967 och har bidragit med ett par artiklar, där han beskriver sitt möte med länet. Bland annat har han ritat Bråvalla Kraftvärmeverk som blivit något av ett landmärke i Norrköping, med sitt torn och infärgade mönster i betongen.- Jag ville göra något för ögat, det skulle ha värdighet i sig, förklarar Bo Sundberg. Det var ett försök att, trots höjden, ge byggnaden en mänsklig skala.Han verkade i en tid av tro på social ingenjörskonst och visionär stadsplanering, men har ändå ett kluvet förhållande till modernismen.- Jag har sett modernismen som både en styrka och fara, eftersom bevarandet av bebyggelse kanske legat mig ännu varmare om hjärtat än att bygga nytt.- Vi var några som arbetade för att bevara Rodgagatan på Saltängen med sina gamla fina båtsmanshus. Jag gjorde ett förslag till kulturreservat, men Manne Jarméus (kommunalråd, reds anm) bara flinade åt oss. Det var helt verklighetsfrämmande enligt honom.En annan idé som Bo Sundberg lanserade var att de statliga verken skulle flytta in i övergivna industrilokaler. Men han berättar att man då föredrog moderna och rationella nybyggnationer och Bo fick i uppdrag att rita Luftfartsverket. I dag har vi en annan syn, och industrilandskapet är livligt befolkat av studenter och konsert- och museibesökare.- Industrilandskapet är oerhört fint nu, säger Bo Sundberg. Vilken skillnad det är med universitetet i city som Norrköping har - jämfört med Linköping som samlar alla på ett campus. Det blir en helt annan social och kulturell gemenskap mellan studentvärlden och staden.Dråplig historia
Folkbladets krönikör Christer Öjring, kultursekreterare i Finspång, skriver om Molinhusen på Östermalm i Finspång som ortens stadsarkitekt Ragnar Molin ritade när Stals expanderade på 50-talet. - Husen är pärlor när det gäller modernistisk bebyggelse. De är fantastiskt välbevarade - en modernistisk ö, säger Öjring.Men Öjring låter husets berättelse bli den om hur världsartisten Graham Nash från popgruppen The Hollies ramlade sönder en grön pinnsoffa där sommaren 1966. En stund efter den pinsamheten skrev låten The Clown som finns på plattan "Certain Because".- Han kände sig förmodligen som en clown, skrattar Christer Öjring.Biograferna har ett särskilt förhållande till funktionalismen - ljudfilmen och modernismen är barn av samma tid - och Ellika Kyndel tar i sin text upp Norrköpingsbiograferna Grand, Royal och Aveny. Naturligtvis berörs även Norrköpingsutställningen NU 64. Bo Sylvan skriver om "villaparaden" som med sina sina 400 000 kvm utställningsyta på sin tid beskrevs som den största expon någonsin.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!