Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Linköpingspubliken är svårflirtad

I Luleå svek publiken genrepet. I Linköping var 1 200 biljetter osålda när sex timmar återstod till fredagens generalrepetition. Har Melodifestivalen tappat attraktionskraften?Nej, hävdar Anders Leijon, kommersiellt projektansvarig för Melodifestivalen hos medarrangerande Live Nation.

Foto: ANDERS WIKLUND / SCANPIX

Linköping (TT Spektra)2011-02-19 03:00

- Jag håller inte med om att Melodifestivalen har vikande attraktionskraft på arenorna. Vi kommer att ha bra med folk i Linköping och det såg fantastiskt ut i Göteborg, säger han.

Nedåtgående trend
Melodifestivalen har varit en pålitlig publikdragare sedan konceptet med turné infördes för tio år sedan. Det gäller även genrepen som nästan alltid varit slutsålda.

Men i år verkar trenden ha gått nedåt för Melodifestivalen.

I första deltävlingen i Luleå för tre veckor sedan blev bara en tredjedel av biljetterna till genrepen sålda och på själva tävlingskvällen var 500 platser tomma i salongen.

Jokkmokks marknad

Men att resultatet blev så dåligt handlar inte om Melodifestivalen i sig, utan om dålig planering, menar Anders Leijon.

- Vi var där samtidigt som det var Jokkmokks marknad, där det var
40 000 personer. Det var olyckligt att konkurrera med den. Sedan kan det i en stad som Luleå vara svårt att ha Sveriges största och Sveriges näst största tv-produktion inom en tremånadersperiod, "Idol" var där i december.

Men i Linköping är det inte heller slutsålt till genrepen?

- Om man tittar tillbaka i tiden så är aldrig alla tre föreställningarna slutsålda. Tv-sändningen vill vi ska vara slutsåld, men lördagsmatinén och fredagens genrep är nästan aldrig slutsålda.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!