Xbox ingen hit ? ännu
NORRKÖPINGXbox, Microsofts nya spelmaskin, har inte blivit någon försäljningssuccé hittills - trots hård lansering. Game Shop i Norrköping har bara sålt fem spelmaskiner.- Vanliga Svenssons har inte råd med den, säger Nima Norouzi, butiksägare på Game Shop.
Microsofts spelmaskin Xbox har haft en seg start i landet. Folkbladets praktikant Henrik Karlsson och Nima Norouzi, butikschef på Game Shop i Norrköping, provspelar. FOTO: JANNE FORSBY
Foto:
Men kunderna har inte lättat på plånböckerna ännu. I stället har de nöjt sig med att provspela gratis i butikerna.
<b>Dyrt spel</b>
- Det har inte gått så bra som man pratade om. Vi kör med förhandsbokning och den gick trögt. Men maskinen har haft en seg start i hela landet, säger Nima Norouzi.
Game Shop i Norrköping har sålt fem spelmaskiner sedan lanseringsdagen. Nima Norouzis förklaring till den dåliga försäljningen är det höga priset. Priset för en basenhet ligger runt 5000 kronor, sedan tillkommer spel för cirka 700 kronor styck.
- Maskinen är tiptop, och vassare än både Playstation 2 och Nintendo. Men den är för dyr, säger Nima.
Men Nima anser även att Microsofts påkostade lansering av spelmaskinerna inte har märkts tillräckligt ute i landet.
- Här har vi inte sett mycket mer än tv-reklamen. Vi får satsa själva på provspel med tävlingar och sådant.
Vid Playstations release i november år 2000 sålde butiken slut alla spel redan på förhandsbokningen. På knappt två år har det sålts cirka 125 000 Playstation 2-enheter i hela landet.
<b>Inarbetat namn säljer</b>
- Det inarbetade namnet säljer, säger Nima.
I reklamen för Xbox talas det om överlägsen grafik. Folkbladets provspelare kan konstatera att grafiken är imponerande och ger en stark verklighetskänsla. I ett så kallat beat them up-spel skvätter vatten när karaktärerna slåss och dess skiftningar syns. I ett annat spel blir det spår i snön av spelkaraktärerna.
Men Microsoft ger inte upp tv-spelkriget på grund av den sega starten. På företagets Stockholmskontor säger man sig vara nöjd med lanseringen, men några försäljningssiffror lämnas inte ut.
- Försäljningen har gått enligt planerna. Ingen konsol gör succé på en dag eller en vecka. Det här är en långsiktig produkt och strategi, säger Magnus Langley, chef för lanseringen av Xbox i Norden.
- Sedan måste man ta hänsyn till att den lanserades mitt i månaden, fortsätter Magnus Langley.
Mars anses vara en försäljningsmässigt svag månad. Företagets mål är att sälja 1,2 miljoner Xboxenheter i Europa före den sista juni i år.
Men redan i maj får företaget ny konkurrens från Gamecube, en ny spelmaskin från Nintendo.