Maj 2020: En svart man â fĂ„gelskĂ„dare i Central Park, New York â ber en ung vit kvinna att följa reglerna och koppla sin hund. NĂ€r hon lĂ„ter bli tar han fram hundgodis för att locka pĂ„ hunden och dĂ€rmed fĂ„ henne att koppla den.
I stÀllet svarar kvinnan att hon tÀnker ringa polisen och berÀtta att en "afroamerikansk man" hotar henne. Mannen filmar hennes telefonsamtal och publicerar det pÄ sociala medier, vilket ger hÀndelsen stor uppmÀrksamhet.
ââĂven om hon Ă€r den som har brutit mot reglerna ringer hon polisen med förvĂ€ntan om att hela systemet kommer att stötta henne. Hon Ă€r helt övertygad om det. Jag anvĂ€nder henne som exempel, inte pĂ„ att hon Ă€r mer eller mindre rasist Ă€n nĂ„gon annan vit person, men eftersom hon Ă€r ett sĂ„ klart exempel pĂ„ vit skörhet, sĂ€ger Robin DiAngelo pĂ„ Skype frĂ„n Seattle.
"Be brave", var modig, uppmanar hon sig sjÀlv genom en tatuering pÄ armen. DiAngelo vÀxte upp som "fattig och vit", framhÄller hon pÄ sin hemsida, eftersom "fattig och svart" betyder nÄgot helt annat i USA. Men Àven om hon tidigt insÄg sitt klassmÀssiga underlÀge tog det lÄng tid innan hon förstod hur privilegierad hon ÀndÄ var som vit. Som akademiker, specialiserad pÄ multikulturell utbildning, jobbar hon ocksÄ praktiskt med kurser i antirasism pÄ arbetsplatser.
SlÄr ifrÄn sig
"Vit skörhet â dĂ€rför Ă€r det sĂ„ svĂ„rt att tala om rasism", heter hennes bok som just har kommit pĂ„ svenska. "ĂmtĂ„lighet" hade kanske varit en bĂ€ttre översĂ€ttning eftersom skörhet vĂ€cker medlidande, invĂ€nder SVT:s kritiker i en hyllande recension. För medlidande med vita handlar det inte om hĂ€r.
Begreppet kom till henne spontant, berÀttar DiAngelo, i frustration efter det att hon mött Ànnu en vit, i dennes egna ögon medveten person, som kÀnt sig förorÀttad av upplysningen om att hen sagt eller gjort nÄgot som hade uppfattats som rasistiskt. Minsta lilla pÄpekande tenderar att utlösa vita personers upprördhet, framhÄller hon. DÀrigenom blir det rasistiska dessutom förstÀrkt, resonerar DiAngelo.
ââTĂ€nk pĂ„ trasigt glas. Det hĂ€r Ă€r en vĂ€pnad skörhet. Skörheten Ă€r tĂ€nkt att fĂ„nga upp hur lite som krĂ€vs för att utlösa den hĂ€r kĂ€nslan, men jag vill vara tydlig med att konsekvensen av den inte Ă€r skör alls. Det viktiga Ă€r hur den fĂ„r oss att inte tala om saker, den Ă€r en vĂ€g till social kontroll sĂ€ger DiAngelo, som har lagt ner 20 Ă„r pĂ„ att dels studera dels tala med vita mĂ€nniskor om rasism.
ââĂndĂ„ tror vita att deras kunskap Ă€r i nivĂ„ med min. Det Ă€r vithetens arrogans. Till stor del handlar detta bara om att visa lite ödmjukhet â det ĂR möjligt att du faktiskt inte vet allt som du behöver veta. Du kanske inte ens Ă€r kvalificerad att hĂ„lla med eller inte hĂ„lla med. Kan vi inte börja med att försöka förstĂ„?
Vit överlÀgsenhet
Det Àr den oavsiktliga rasismen som hon riktar in sig pÄ, Àven hos sig sjÀlv. TÀnk inte pÄ rasism som antingen eller, uppmanar hon, utan i stÀllet som mer eller mindre pÄ en glidande skala.
"Vit skörhet" kan ocksÄ förklaras som en omedveten underliggande strategi hos vita för att undvika att tala om vita mÀnniskors privilegium. Vita slÄr ifrÄn sig utan insikt om att vi genom vÄr hudfÀrg gynnas av diskriminerande strukturer och idéer om vit överlÀgsenhet, framhÄller DiAngelo.
Allra vanligast Àr reaktionen kanske hos de vita som ser sig som medvetna.
ââVi Ă€r de som orsakar den hĂ€r dagliga utmattningen genom alla vĂ„ra antaganden och fördomar. Om och nĂ€r svarta försöker pĂ„tala dem Ă€r det sĂ„ viktigt för oss att inte vara rasistiska, vi tror ocksĂ„ att det Ă€r möjligt, sĂ€ger hon och erkĂ€nner att det Ă€r just den kategorin mĂ€nniskor â inte högerextremisterna â som Ă€r hennes specialitet.
TT: Ăr alla vita rasister?
ââDet Ă€r inget jag sĂ€ger nĂ€r jag kommer in genom dörren, men det Ă€r ditĂ„t jag rör mig. Men vi kan inte komma dit utan att ha en gemensam uppfattning vad rasism betyder. Vi har lĂ€rt oss att tĂ€nka pĂ„ rasism som individuella och medvetna handlingar utifrĂ„n medveten ondska, och med en sĂ„dan definition vore det krĂ€nkande av mig att sĂ€ga att alla vita Ă€r rasister.
ââMen det Ă€r en otroligt förenklad betydelse, som ocksĂ„ upprĂ€tthĂ„ller rasismens system.
TT: Ăr det ens möjligt för en vit person att inte vara rasistisk?
ââJag tror inte det, jag tror inte att det Ă€r möjligt att inte ha absorberat budskapet om att det Ă€r bĂ€ttre att vara vit, att vita Ă€r normen och representerar den ideala mĂ€nskligheten.