Vartannat år i Venedig är nu
"Drömmar och konflikter - betraktaren som diktator" ("Sogni e conflitti - La dittatura dello spettatore") är temat för den 50:e konstbiennalen i Venedig. I går öppnades området för drygt 6 000 ackrediterade kritiker och journalister. Ytterligare 300 000 besökare väntas innan utställningen är slut.
Chris Ofilis konst visades upp i den brittiska paviljongen. FOTO: PRESSENS BILD
Foto:
Därför är pressfolk från hela världen här. Därför kommer de, in i detalj, att under de närmaste veckorna rapportera om allt de ser under förhandsvisningen.
<b>Svensk representant</b>
I år omfattar huvudutställningen verk av drygt 380 konstnärer, däribland Göteborgsbiennalens general Carl Michael von Hausswolff, Jan Håfström med flera. Till dem kan läggas konstnärerna som visas i ett drygt 60-tal nationella paviljonger spridda över hela stan, ett 20-tal officiella sidoutställningar och alla de inofficiella utställningar och performances som arrangeras just under pressdagarna.
Karin Mamma Andersson representerar Sverige i de nordiska ländernas paviljong, svenska IASPIS utställning är en av de officiella sidoutställningarna som på andra håll inkluderar verk av arkitekten Anders Wilhelmson och konstnären Dan Wolgers.
<b>Elva bryggor</b>
Chefscurator för årets evenemang är Francesco Bonami. Utställningstemat han valt är ett försök, både att hantera och värja sig emot de megautställningar som dominerat konstscenen på senare år, och som gör att ingen kan se allt som visas ens om han stannar hela utställningsperiodens öppethållande. Därför har Drömmar och konflikter elva självständiga underavdelningar, hela utställningar i sig själva. Drömmen om det unika mötet mellan konstverk och betraktare finns således kvar, samtidigt som konflikten att inte hinna se allt "underlättas" för betraktaren: I stället för att irra runt bland en oändlig mängd verk har han/hon elva självständiga bryggor att angöra vid i denna konstens arkipelag. Och således, likt en diktator, fullkomlig makt att välja helt själv vad han/hon vill se.
Så långt Bonamis teori. Nu återstår att se hur långt den kommer att fungera i praktiken. Redan första pressdagen begränsades urvalet verk att beskåda radikalt. Flera av dem kollapsade bokstavligen av Venedigs just nu tryckande värmebölja.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!