Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Värdig och varm nyårsrevy

Lotta Källström, Elin Ringborg och Linda Olsson bjuder på boogie woogie-nummer i Skandiateaterns nyårsrevy Dävadädö.
Foto: Skandiateatern

Lotta Källström, Elin Ringborg och Linda Olsson bjuder på boogie woogie-nummer i Skandiateaterns nyårsrevy Dävadädö. Foto: Skandiateatern

Foto:

Kultur och Nöje2013-01-11 16:40

Dävadädö

Choppevents nyårsrevy på Skandiateatern

Medverkande: Carina Perenkranz, Lars Fager, Pontus Helander, Linda Olsson, Mattias Schönbeck, Elin Ringborg och Lotta Källström.

Regi: Pontus Helander

Koreografi: Denny Lekström

Kostym: Ahn Dau

Ljud: Magnus Jonsson/Milk Studios

Hen-debatt, sverigedemokrater med stålrör och Mattias ?Dyrbro? Stenberg. Här sveps snabbt och skojfriskt över årets händelser händelser i årets nyårsrevy.

Något man återkommer till är förstås Skandiateaterns granne, störande ljud, decibelmätningar och publiken beröms för att applådera så tyst. Elakare än så blir de inte.

Sedan får vi en hel massa schlager förstås - det är numera ett självklart revyinslag. Men kanske kunde schlagerpotpurriet ha gjorts ännu mer dråpligt. Exempelvis ?Euforia? som Elin Ringborg sjunger blir trist stillastående. Linda Olssons ?La voix? blir lite roligare och hon imponerar förstås med sin sång.

Hennes röstresurser och säkra scenutstrålning bidrar till ett proffsigt helhetsintryck. Under kvällen får hon också axla rollen som den återvändande stjärnan som tillåts bli personlig och bjussa på en anekdot från scenen.

Det nära tilltalet och allsången från hennes genombrottsmusikal Mary Poppins bryter muren mellan publik och scen. Men man kan undra om det inte finns några roliga bakom-kulisserna-historier från Skandiateaterns tid som hade passat att berätta så här under sista föreställningen?

Att publiken älskar Carina Perenkranz står utom allt tvivel. Hon möts med applåder när hon äntligen dyker upp på scenen i slutet av första akten. Den griniga tanten som väntar på bussen gör hon förstås med bravur.

Andra oförglömliga typer är Pontus Helanders Ronny och Raggeaktiga sommelier som inte spottar i glaset - och gör han det sveper han det ändå. Sedan visar Elin Ringborg prov på riktiga komediennetakter med sin ivrigt krograggande donna.

Mattias Schönbeck gör sina figurer med tajming och skön mimik. Och Lars Fager kämpar i ett glittrigt ålskinn i rollen som playboy-bunny. Men ingen av dem har fått några större skrattroller.

Den bästa sparar vi till sist. Lotta Källlström nummer om hen-ordet och hennes spasmiskt dansande höna som ska värpa ut en äggskalle är helt fantastisk. Hon har också författat den aktuella och träffsäkra sketchen om Sverigedemokrater som snurrar in sig i sin nolltolerans.

Sedan får vi inte glömma de fina kostymerna. De gör nyårsrevyn Dävadädö till en sprakande och glittrande visuell fest. Revyn blir en varm, humörhöjande och värdig final för Skandiateatern, men lite mer skrevsparkar och rallarsvingar med lokal skruv hade inte skadat.

BästLotta Källström går loss på ordet hen i en helgalen hönsdans.När publiken är på hugget, jublar och visslar. Man har inte roligare än man gör sig.SämstDen obegripliga kärleksduetten mellan gris och höna, hur vackert Pontus Helander och Linda Olsson än sjunger. Översättning av discodängan Enough is enough. Blir mest tradig utfyllnad.Vemodet efter föreställningen. Vad händer när Choppevent snart står utan lokal?
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!