Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

"Var vänlig repetera"

Cecilia Ottosson

Cecilia Ottosson

Foto:

Kultur och Nöje2005-10-21 06:00
Anders Svensson, sa jag med klar och tydlig stämma.
- Var vänlig repetera, sa den automatiska och entoniga rösten i mitt öra.
- Anders Svensson, sa jag med ännu tydligare stämma.
- Var vänlig repetera, sa den lika entoniga rösten.
- Anders Svensson, sa jag med släpiga, tydliga bokstäver.
Jag skrek nog.
- Var vänlig vänta, vi kopplar dig nu till Anders Svensson.
Det blev tyst i luren och jag väntade. Och väntade. Sen la jag på luren och började om.
När jag fick uppmaningen att repetera valde jag att trycka på knappen med den siffra som skulle ta mig till en telefonist.
- Välkommen till arbetsförmedlingens automatiska växel, sa en fortfarande lika mekanisk och entonig röst.

Det var den telefonisten det. Och så började det hela om från början. Efter två repetitioner svarade dock Anders Svensson.
Jag blev tyst. Var det en verklig röst som jag hörde i luren?
- Eh. Har jag kommit till Anders Svensson på arbetsförmedlingen i Finspång, hasplade jag ur mig.
Det hade jag. Nu kan jag inte sluta fundera på hur det går till om det finns flera Anders Svensson på arbetsförmedlingarna runt om i Sverige. Är det en entonig röst som ber mig att nämna en ort då eller kan den där förbannade automatiska växeln inte säga något annat än att jag ska repetera tills jag blivit hes?
Vad skulle förresten hända om jag ringde upp och sa mitt eget namn? Troligen något om repetition. Den största frågan är ändå om det finns några verkliga telefonister i arbetsförmedlingens växel? Är det inte bara så att de säger "Tryck två om du vill tala med telefonist", för att listan med olika knappalternativ ska bli längre så att folk ska falla i sömn av den entoniga rösten?

På andra företag finns det ett annat knappande som skapar funderingar. Det är de företag där varje anställd själv knappar in vad de gör och när de kommer tillbaka. Så är det på en myndighet som jag ofta ringer till i mitt yrke. Det är särskilt en persons meddelande jag undrar över. "Anknytning X har semester, åter XX" , svarar en automatisk röst minst två gånger i månaden. Jag skulle vilja se över denna myndighets semestervillkor för har de så många semesterdagar ska jag överväga att börja jobba där. Men förresten tror jag mer på att personen bara har lärt sig att knappa in det alternativet. Han kanske skulle kunna gå en kurs hos arbetsförmedlingens telefonister. Om de finns.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!