Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Var på er vakt mot skitsnacket

Om samma nya fenomen dyker upp två gånger med en dags mellanrum - ja, då måste det väl vara en ny trend, va? Och eftersom det är en läbbig, cynisk och utstuderad trend så är det väl min skyldighet att slå larm och varna hela världen? Alltså: Låt er inte luras av det nya marknadsföringsknepet: HEMLIGHETEN!

Kultur och Nöje2008-06-17 03:00

Det var i fredags som jag första gången stötte på HEMLISEN som marknadsföring. Jag var hembjuden till en par gamla goda vänner som för tillfället befinner sig i en rökfas, dvs. de röker. Själv befinner jag mig ständigt i en röka-en-stor-fet-cigarr-i-veckan-fas. Den går emellertid omedelbart i putten om någon sätter sig och röker mitt framför näsan på mig och det var vad som hände i fredags. Välkomstbubblet serverades på altanen och där låg också värdparets olika cigarettpaket.

Ett paket supersmala ciggisar, som jag glömt namnet på och ett paket, som jag aldrig tidigare sett. Jag tror det var Prince men paketet var GRÖNT! Det har väl aldrig hänt förut att Prince är annat än rött och vitt eller vitt och lite guld!!! Men här låg plötsligt ett skogsgrönt Princepaket!

- Det är nytt, förklarade värden, när han erbjöd mig att smaka. De har tagit bort 18 (det KAN ha varit något annat antal, jag minns inte så noga...)giftiga ämnen ur cigaretten men det får de inte lov att tala om på grund av rådande restriktioner mot cigarettreklam. Så informationen sprids bara från mun till mun.... Guud, så smart! Det är inte gamla opålitliga Prince som säger att den gröna cigarretten har blivit nyttigare - det är min egen gode, pålitlige VÄN! Ibland blir jag stum av beundran inför marknadens förmåga att slå mynt av mina allra svagaste sidor. På söndagsmorgonen stötte jag på fenomenet igen. Då var det var Mark Levengood, som berättade i God morgon världen att han hade fått en ansiktsbehandling för "män i karriären" i födelsedagspresent av några kompisar. På slutet hade en vitklädd tjej informerat om vilka krämer han i framtiden absolut borde använda för att inte äventyra sin karriär och en av dem hette "Eternal youth" (Evig ungdom), vilket låter betryggande lögnaktigt. Dessutom kostade den mer än tusen pengar, vilket borde avskräcka en hel del. Kommen så långt i rådgivningen, sänkte emellertid den vitklädda flickan rösten och anförtrodde Mark: Den aktiva substansen i krämen är - BLÅBÄR! Det står inte på den men det ÄR så.... Alltså: Kamrater och mötesdeltagare! Var på er vakt i sommar mot den nya formen av marknadsföring! Närhelst någon i HEMLIGHET anförtror er varför något är gott, bra, nyttigt och finemang så är det dags att dra öronen åt sig och ana ugglor i mossen. Och medan jag nu ändå håller på att vifta med varningens finger: Låt er inte heller luras av aforistiska klokskaper tillskrivna den ena eller den andra kändisen. I ett kulturprogram hörde jag härförleden en programledare avsluta ett inslag om Gud vet vad, med ett citat av Clint Eastwood. Clintan påstods ha sagt att det är med åsikter som med rövhål. Alla har dem och alla stinker. Clintancitatet kanske LÅTER bra men smaken avslöjar vad det handlar om: pretentiöst skitsnack! Glad midsommar!
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!