Välgjort piratäventyr med karismatisk Johnny Depp
En karismatiskt spexig Johnny Depp som falsk, charmigt feg piratkapten, romantiska klichéer hanterade med studentspexets lätta hand och äckliga monstereffekter.
Keira Knightley och Johnny Depp. Foto: Scanpix
Foto:
PIRATES OF THE CARIBBEAN:
DÖD MANS KISTA
Filmstaden
Allt är som i den förra komiska blandningen av äventyr och skräck om sjöröveri i 1700-talets Karibien, och faktiskt i allt väsentligt lika bra. Annorlunda kanske, fler rysareffekter, lite mindre kvick triangelromantik, mer betoning på det som är imponerande stort. Men det är lika anspråkslöst roande, lika välgjort i humor, spänning och detaljer i händelserna och miljön, det närmaste vi kommer en ny Indiana Jones.
Monsterpirat
Det handlar om att rädda sitt liv och sin själ, genom tjänster och gentjänster mellan piratkaptenen, den fäktande, driftige smeden, hans adliga fästmö, en monsterpirat och en hänsynslös adlig representant för mäktiga köpmän. Alla har något den andre vill ha, alla samarbetar motvilligt mot den bläckfiskliknande monsterpiraten och allt hänger löst samman genom en skattjakt. Strid, hot, fara, mystik, bluffar, offervilja blandas i bästa matinéstil, i färg- och atmosfärrika bilder av tropiska öar, spökfartyg, fängelser och träsk, allt tekniskt virtuost. Stämningen är pojkbokens romantiska allvar, nästan oupphörligt bruten av självironi och galghumor.
Skarsgård på rutin
Keira Knightley är bra på romantisk komedi. Stellan Skarsgård går på rutin, men smälter väl in i det hela som osalig pirat, grön och skaldjurstäckt efter åratal i havet. Men frånsett Depp och hans härligt originella manér är det inte spelet utan alla hiskliga äventyr som roar. Främst duell på tre rullande vattenhjul och avancerad flykt i bur på kannibalö (skämten om dem är sämst i filmen), två små mästerstycken med smak av bästa sortens stumfilmsfars. Monsterfajterna och en del annat liknar Sagan om Ringen, välgjort men inte mer. I dialogernas ordvitsar och avsiktligt krångliga förklaringar finns humor bättre än det mesta i den oftast väldigt enkla dialogen i dagens breda förströelsefilm.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!