Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Vådan av reklam i fel händer

Kultur och Nöje2001-04-04 00:00
1, 2, 4, 10, 12 ... 16, 17, 21, 22 ...
- Vad jag gör? Jag sitter och räknar alla telefonsamtal på den senaste telefonräkningen från Glocalnet, som är mer än tre minuter långa ... 23, 27, 30 ...
- Varför jag gör det? ... 33, 34 ... Jo, därför att jag en dag för ett år sedan eller så missade att slänga all reklam i soptunnan på väg mellan brevlådan och ytterdörren. Det brukar jag göra men den dan slapp ett sjusärdeles dundererbjudande från Glocalnet igenom och jag mitt dumma fä öppnade det och läste om de VANSINNIGT billiga telefonsamtal jag skulle kunna ringa om jag bara skrev mitt namn på den redan frankerade talongen och skickade in den till Glocalnet ... 38, 40, 45 ...Och det gjorde jag ... 46, 47, 50 ...
Ja, sen glömde jag väl bort alltihop och den enda skillnaden jag märkte var att återuppringningen slutade fungera på min tjusiga knapptelefon och att jag fick två telefonräkningar istället för en - en från Telia och en från Glocalnet, 52, 53 ...

Men för några veckor sedan läste jag plötsligt DN Konsument, som hade gjort en pris-jämförelse mellan en hiskelig massa teleleverantörer och vad läser jag där? Jo, dyrast av dem alla när det gällde 3 minuters inrikes samtal mellan vanliga telefoner (vilket jag använder för det mesta) var ... 55, 56 ... ja just det: GLOCALNET 58, 60 ...

Jag slängde mig över datorn, hittade mailadressen och "kontakta oss på Glocalnet" och skickade ett kort men kärnfullt meddelande: "Jag vill minnas att ni påstod att mina telefonsamtal skulle bli mycket billigare med Glocalnet. Hur i h-lv-t- kan det då komma sig att ni är DYRAST i DNs jämförelse. Svara fort för jag tänker inte vänta särskilt länge innan jag byter leverantör!" Sedan åkte jag hem varenda kväll i veckan och öppnade min e-post för att se om jag hade fått svar. När jag nästa helg fortfarande inte hade fått svar skrev jag nästa svavelosande e-brev: "SKITER ni i era kunder också? Varför svarar ni inte?"

Dan därpå ringde det en liten Linda och sa att jag hade ALL anledning att vara arg och att jag VERKLIGEN förtjänade en ursäkt. Hon var nyanställd på Glocalnet och hade gjort fel när hon skulle svara mig. Hon bad hundratusen gånger om ursäkt.
Ja, herre Gud, vem kan inte göra fel, vem är jag ...visst förstår jag ... 61, 63 ... Sen satte hon igång att förklara hur MISSVISANDE DN:s jämförelse var. Vem ringer bara tre minuters samtal, frågade hon. Gör du? Om du mest ringer längre samtal så är vi i alla fall billigare ... man måste titta både på uppkopplingsavgift och minuttaxa ...
- Hur ska jag veta hur många och hur långa samtal jag ringer?
- Räkna efter på nästa faktura, sa Linda. Sen kan du bestämma dig för vilken teleleverantör du vill ha. Hon hade jobbat på Telia tidigare, berättade hon.
Så därför alltså ...67, 68, 73, 75, 80, 81 ...

Nu har jag räknat färdigt. Jag hade ringt ungefär lika många samtal som var kortare och längre än tre minuter. ???? Jaha. Och? som ungarna säger. Vad ska jag göra nu? Sätta igång med jämförande studier av hur mycket mina telefonsamtal skulle ha kostat hos 25 olika teleleverantörer???

Det är lika bra att erkänna det. Jag är bortdribblad igen. Jag ska ALDRIG mera glömma bort att slänga reklamen i soptunnan på vägen mellan postlådan och huset. Tala om att förslösa sin ungdom ... 82, 83, 84, 85....
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!