Vackert foto visar hbt-våldet
Elisabeth Ohlson Wallin är lika engagerad nu som när hon gjorde utställningen Ecce Homo. Efter några andra fotoreportage och utställningar, handlar det åter om kyrkans förhållande till homosexualitet och till aktuella hatbrott.
Elisabeth Ohlson Wallin med en del av den bild som beskriver hur homosexuella iranier utvisas från Sverige till förföljelse och kanske död. Bilden i bilden visar Iran där två män hängdes förra året för sin kärlek. Till höger, utanför bild, finns en kvinna som äter den numera beryktade prinsesstårtan på Migrationsverket. Foto: Titti Olovsson
Foto:
Men Elisabeth Ohlson Wallin visar återigen att det är rent hat som styr.
"In hate we trust."
Det började den här gången med pastor Åke Green som sa precis som Hitler sa om judarna, säger Ohlson Wallin. Nämligen att judarna är en svulst på samhällskroppen.
- Jag bryr mig väl inte så mycket om den där pastorn, men han samlar många omkring sig som får näring för sina fördomar.
Vi har redan fått se ett par av de åtta bilderna. Den delade kyrkan där pastorn håller sitt tal och hälften av församlingen gör hitlerhälsning. I den andra halvan finns barnen, kärleken, liv.
En annan bild är tagen i Rom och visar biskopar som blir upphetsade av att bevittna en våldtäkt på en lesbisk kvinna.
De scener Elisabeth Ohlson Walllin har byggt upp har sin grund i något hatbrott som inträffade förra året.
Mord där det visat sig att döden inte var nog, offret har tillfogats mer förstörelse efter döden.
Dödshot, tydligen vanligt förekommande i homo- bi- och transvärlden.
Misshandel, som följd av en uppgjord träff via internet i en park där istället fyra rasande typer gick till attack.
Hatet blottar rädslan. Våldet visar de starka känslorna.
Kristdemokraternas ledare utpekas i en bild. Han betonar sitt partis ståndpunkt om normen mamma, pappa, barn. Där låter fotografen tre rädda barn skyddas av sin mor och en svävande skyddsängel.
Alla bilder är som från renässansen med ett magiskt ljus som hos mästaren Caravaggio. Det ger en egen spänning när man går in i det sparsamt ljussatta utställningsrummet.
Motivet är modernt, stilen från medeltid och barocken, symbolladdad rekvisita ingår.
Det är effektfullt, spektakulärt och ruskigt. Men det är också vackra fotoarbeten, med just så mycket skönhet att det fruktansvärda i dåden framhävs.
När vi nu har vant oss vid den här fotografens arbetssätt blir det förhoppningsvis lättare att debattera dt heta ämnet än hennes sätt att använda kameran.
Foto
ELISABETH OHLSON WALLIN
In Hate We Trust
Stadsmuseet
28 jan - 25 mars 2007
In Hate We Trust
Stadsmuseet
28 jan - 25 mars 2007
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!