Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Utställning som hyllar givaren

Gudrun Åhlberg, Släkttavla, 1995. Collage.

Gudrun Åhlberg, Släkttavla, 1995. Collage.

Foto: Fotograf saknas!

Kultur och Nöje2008-12-06 03:00
Museet gör nu en utställning för att visa vilken stor betydelse givaren har för museet och dess samlingar. I utställningen Samlarvurm blir till gåva visas donationer och gåvor från millennieskiftet till idag.I salarna ryms konsthistoriska strömningar från äldre friluftsmåleri till modernistiska riktningar som abstrakt expressionism, konkretism och surrealism. Teknikerna växlar mellan måleri, litografi, etsning, akvarell, måleri och fotografi.En privat donation blev startskottet i Norrköpings konstmuseums historia. Det var industrimannen Pehr Swartz som lade grunden till museet när han i början av 1900-talet skänkte omkring 500 verk, från tidigt 1700-tal fram till 1800-talets slut. Innan Kurt von Schmalensees museibyggnad stod klar 1946 ställdes samlingen ut i Villa Swartz som också var stadsbibliotek.Naturlig början
Samlingens tidigare ägare var Swartz nära vän, stiftsbibliotekarien Erik Hjalmar Segersteen. Därför är Johan Krouthéns målning av E H Segersteen i sitt hem en naturlig början. Han representerar gamla tiders konstmecenat och är i målningen omgiven av sina tavlor - varav några syns på väggarna i utställningen, exempelvis Krouthéns "Sovande gosse" och östgötamålaren Oscar Törnås "Sommarlandskap".Men i övrigt ligger tonvikten på det senaste decenniers donationer av Karin och Sten Forselius, Olle Gustavsson och Monika Nyström.I makarna Forselius donation löper surrealismen som en röd tråd. Den rymmer märkliga, täta, fotocollage av Gudrun Åhlberg, en av grundarna till den svenska konstnärsgruppen imaginisterna. Paul Wunderlich hyllar mästaren Dürer i flera litografier, bland annat återges mästarens självporträtt som 14-åring och hans berömda Adam och Eva. Samlingen innehåller även skickliga och ömsinta färgetsningar av Johnny Friedlaender, som Bo Olls bronsskulptur Tapion - placerad alldeles intill - har en sorts släktskap med.Gammal bild av staden
De verk som skänkts av Olle Gustavssons har en helt annan prägel med sitt intima anslag av Norrköpingskonstnären Fritz Grahn. Färgskalan är återhållsam, formerna rena och motiven realistiska i de öde stadsbilderna från Köpenhamn, Paris, Stockholm och Norrköping - särskilt det älskade Saltängen. De ger också en bild av Norrköping innan mycket av det gamla revs.Monika Nyströms donation blir till ett möte mellan olika konstruktivister som Lars-Erik Falk, Norrköpingskonstnären Peter Freudenthal och Nils Kölare. Naturligtvis har även Konstmuseets vänner en del i utställningen, liksom Grafikens hus i Mariefred. Många är de som äras bör.Donationerna färgas naturligtvis av de olika samlarnas personliga smak och kynnen. Det ger en helhet med flera parallella teman, och samtidigt en påtaglig bredd. Utställningen har vernissage i dag, klockan 14.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!