Utställning som hyllar givaren
Gudrun Åhlberg, Släkttavla, 1995. Collage.
Foto: Fotograf saknas!
Samlingens tidigare ägare var Swartz nära vän, stiftsbibliotekarien Erik Hjalmar Segersteen. Därför är Johan Krouthéns målning av E H Segersteen i sitt hem en naturlig början. Han representerar gamla tiders konstmecenat och är i målningen omgiven av sina tavlor - varav några syns på väggarna i utställningen, exempelvis Krouthéns "Sovande gosse" och östgötamålaren Oscar Törnås "Sommarlandskap".Men i övrigt ligger tonvikten på det senaste decenniers donationer av Karin och Sten Forselius, Olle Gustavsson och Monika Nyström.I makarna Forselius donation löper surrealismen som en röd tråd. Den rymmer märkliga, täta, fotocollage av Gudrun Åhlberg, en av grundarna till den svenska konstnärsgruppen imaginisterna. Paul Wunderlich hyllar mästaren Dürer i flera litografier, bland annat återges mästarens självporträtt som 14-åring och hans berömda Adam och Eva. Samlingen innehåller även skickliga och ömsinta färgetsningar av Johnny Friedlaender, som Bo Olls bronsskulptur Tapion - placerad alldeles intill - har en sorts släktskap med.Gammal bild av staden
De verk som skänkts av Olle Gustavssons har en helt annan prägel med sitt intima anslag av Norrköpingskonstnären Fritz Grahn. Färgskalan är återhållsam, formerna rena och motiven realistiska i de öde stadsbilderna från Köpenhamn, Paris, Stockholm och Norrköping - särskilt det älskade Saltängen. De ger också en bild av Norrköping innan mycket av det gamla revs.Monika Nyströms donation blir till ett möte mellan olika konstruktivister som Lars-Erik Falk, Norrköpingskonstnären Peter Freudenthal och Nils Kölare. Naturligtvis har även Konstmuseets vänner en del i utställningen, liksom Grafikens hus i Mariefred. Många är de som äras bör.Donationerna färgas naturligtvis av de olika samlarnas personliga smak och kynnen. Det ger en helhet med flera parallella teman, och samtidigt en påtaglig bredd. Utställningen har vernissage i dag, klockan 14.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!