Utmanar seendet
I Arijana Kajfeö installation kan besökarna själva fotografera sina födelsemärken och sen märka ut dem på figuren längst bort i bild.
Foto: Titti Olovsson
Konstnären Christian Andersson har fascinerats av den paviljong som den tyske arkitekten Ludwig Mies van der Rohe ritade till världsutställningen i Barcelona 1929. Den revs visserligen när utställningen var slut, men kom att mytifieras och återuppbyggdes på samma plats under 80-talet. Från den nuvarande konstruktionen har han fotograferat av en stor del av en marmorvägg som sedan exponeras med blixtar, vilket gör att intryck och bilder framträder ur mönstret.- Paviljongen är värd ett besök, den är spektakulär vad man än tycker om den, menar konstnären.Sättet att leta efter bilder i mönstren har kopplingar till Rorschachtestet (uppkallat efter den schweiziske psykoanalytikern Hermann Rorschach) som skapades på 30-talet och där testpersonen uppmanades att tolka tio stycken abstrakta bilder. Den individuella tolkningen av vad som kunde ses i bilderna analyserades sedan.- Det är ett test av sig själv när man läser väggen. Installationen visar att bilder processas individuellt.Den oförvrängda bilden
Arijana Kajfeš tar i sin tur avstamp från filosofen och vetenskapsmannen René Descartes och dennes mystiska tanke om bildens tillkomst.- Han menade att en bild kunde färdas genom artärerna på en gravid kvinna och sätta sitt avtryck på fostret i form av ett födelsemärke. Att det skulle vara den oförvrängda bilden, säger hon.I sin installation erbjuder hon därför besökarna att fotografera av sina egna födelsemärken och köra dem genom ett dataprogram som fullständigt gör om bilderna på flera olika sätt.I utställningen finns exempel på andra märken och efter att fotografiet tagits kan besökaren sätta en nål på en androgyn människoavbild för att märka ut positionen på kroppen.- Torrheten i vetenskapen är en bra inkörsport, men jag är inte ute efter något vetenskapligt resultat och bristerna kan snarare vara en tillgång, säger hon.Helt nytt verk
Huruvida besökarna kommer våga fotografera sin märken och vad de kommer se på Christian Andersson vägg återstår att se.- Det är ett oskrivet blad, konstaterar Arijana Kajfeš vars verk dessutom är sprillans nytt till den här utställningen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!