Urstyvt gjort, Almodóvar
Foto: Emilio Pereda/Paola Ardizzoni
Lluís Homar, den olycklige pedofilen i Dålig uppfostran, gör en ny storroll som passionerat förälskad och smutskastad filmregissör, senare blind manusförfattare med obruten skaparförmåga och god far till en filmbiten tonåring. Ett mans- och konstnärsporträtt gjort med mycket små gester och finstämda tonfall, mer än någonsin förr i Almodóvars filmer. Hela filmen är faktiskt full av nyanser och underdrifter, naturligtvis infogade i regissörens välkända drastiska, effektstarka mänskliga dramatik, men betoningen på små uttryck ger ett mognare intryck än tidigare. Frånsett några originella bildidéer domineras foto, kostym och färger av en skarp, ytblank, mondän realism.Historien är en typisk Almodóvarhärva av familjehemligheter, förbittrade liv, svartsjuka, det förflutna som kommer på besök och om filmer i filmen. Lätt kan man se spår av Dålig uppfostran och Köttets lustar, liksom av deckarfilmsklassiker om åtrådda kvinnor dominerade av industripampar. Men Almodóvar är för bra för att torftigt härma sig själv. I stället visar han sin förmåga att göra något nytt och finmejslat av personer, situationer och intriger som han lätt inspireras av och trivs med.
Blanca Portillo, den sjuka grannen i Att återvända, gör även hon starkt intryck med små medel som mor med dåligt samvete. Penélope Cruz får visa sin bredd som chefssekreterare, prostituerad, hustru, dotter, mor, älskarinna och filmdiva, men rollen är inte djupare än den är menad att vara. Skämtaren Almodóvar märker man nästan inget av, utom i några snabba variationer på kända scener ur hans egen farsklassiker Kvinnor på gränsen till nervsammanbrott.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!