Urspårat
Staffan Brundin
Foto:
När IFK åkte ur fotbollsallsvenskan förra hösten inleddes kampanjen ´Stå upp för Norrköping´ . Men sedan flera år tillbaka har en annan, inte särskilt omskriven, kampanj fortlöpt. Den heter ´Lägg ned i Norrköping´. En kampanj av politiker och företagsledare som tog sin början på allvar 1994 när flygflottiljen F13 skrotades. Det var det första riktigt stora steget för att trycka ner Norrköpingsborna ordentligt i skorna. Då hade vi fortfarande kraften att protestera och försökte verkligen göra något åt saken även om det inte hjälpte den gången.
Under resten av 1990-talet har kampanjen sakta men säkert rullat vidare med nya nedläggningar med jämna mellanrum. Nedläggningen av F13 gav klartecken för företagen att haka på den mörka kampanjen. 1999 var det dags igen för Norrköpingsborna att ta en stående räkning efter nästa tunga ´knock´ i form av en nedläggning. Ericsson skulle avveckla 3 300 jobb i Sverige. Självklart var det naturligt att 600 av dessa skulle plockas bort i Norrköping, en stad där nedläggningarna blivit så vanliga att folk snart bara rycker på axlarna åt dem.
Kampanjen ´Lägg ned i Norrköping´ hade uppnått en avgörande framgång. De dumma Norrköpingsborna hade blivit tillräckligt avtrubbade av allt elände att inte orka bry sig om vad som händer i staden. Därför har kampanjen framgångsrikt jobbat vidare under inledningen av 2000-talet. Det är Whirlpool och Strömma ytterligare exempel på. Postterminalen är på väg åt samma håll. När beslutet om postterminalens nedläggning kom lovade politikerna att de skulle försöka få beslutet ändrat. Pinsamt är bara förnamnet. Lobbying utövas med fördel innan beslutet är fattat, inte efter!
Nej, Norrköpingsbor nu måste vi agera eftersom de som fattar besluten i staden inte gör något. Det är dags att resa oss upp efter de tunga snytingarna och knockarna och visa att vi inte tolererar fler bakslag i staden. Jag tror de flesta i Norrköping skulle kunna leva utan en ny lekavdelning på badhuset om vi fick behålla akuten på Vrinnevi. Jag tror även att folk skulle kunnat stå ut med vardagen utan att kommunen slängde iväg pengar på att ha basket-EM i staden. Innan man satsar stora sedelbuntar på att marknadsföra staden Norrköping är det väl bättre att man ser till att det verkligen finns något kvar att marknadsföra. Lägg ned kampanjen ´Lägg ned i Norrköping. Det är dags att ´Stå upp för jobben i Norrköping´.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!