Uppenbarelser från Afrika på Moderna
Glöm Afrika. Afrika finns inte, annat än som bilder i människors hjärnor. I Moderna museets megasatsning "Africa remix" ligger också emfasen på själva konsten, i stället för på hela den gigantiska kontinenten.
I Romauld Hazoumés armerade dunkar dyker den afrikanska masken upp. Foto: Moderna museet.
Foto:
Africa remix ska heller inte förstås om ett försök att göra ett afrikanskt dito. Simon Njami, chefscurator, suckar.
- Folk måste förstå att syftet är att visa några exempel på vad några konstnärer har gjort, att visa den stora variationen. Urvalet är helt och hållet subjektivt.
Ändå är han härdad. Inte minst inom konstvärlden har Simon Njami under årtionden mött européernas okunskap såväl som paterniserade attityd. Ingen mindre än chefskuratorn för den stora tyska konstutställningen i Kassel 1992 sade för femton år sedan till Simon Njami att något som samtida konst överhuvudtaget inte existerar i Afrika.
- Jag var ung och elak, men jag tror att jag svarade honom artigt.
Modernistiskt Afrika
Njami, född i Schweiz men med familjerötterna i Kamerun, har vigt sitt yrkesliv åt att sprida afrikanska konstnärskap. Medan andra, europeiska kuratorer suttit och väntat har han rest runt. Afrika har konstbiennaler, men inga stora biennaler, och det är den internationella konstmarknaden som bestämmer vem som är vem, framhåller han. I början av 90-talet var han därför med och startade konsttidningen "Revue noir" där man oförtrutet försökte visa ett afrikanskt, modernistiskt konstliv. Att afrikansk konst handlar om mer än mystisism, trollkarlar och magi, vilket var temat för en stor fransk utställning på 80-talet. "Revue noir" lyfte fram konstnärskap fjärran de traditionella maskerna och snidda träfigurerna.
Ändå skriver du i katalogen att alla konstnärer på "Africa remix" har "spirit"?
- Jag menar snarare själ. Den som kommer från Afrika kan inte undvika allt det du ser på tv, som fattigdom och brist på utbildning men naturligtvis kärlek också. Jag menar att en individ är gjord av alla dessa erfarenheter. Och om det är en sann konstnär
Mer generaliserande än så vill han inte bli. "African remix" är den största utställning med samtida afrikansk konst som visats utanför Afrika. Det är också en utställning som spretar, som rymmer stort allvar såväl som stor humor. Videokonst, skulpturer och installationer i en vild blandning men också en specialdesignad bar och en jukebox laddad med afrikansk musik. Det är bara att spela.
Ett 80-tal konstnärer ställer ut, drygt 60 procent av dem bor i Afrika.
Annan mask
En annorlunda version av den traditionella afrikanska masken går att se i Romuald Hazoumés skulptur av armerade bensindunkar.
Sasa kallar El Anatsui sitt enorma, vackra lapptäcke, gjort av lock och metall från inhemska nigerianska spritflaskor. Det var européerna som tog spriten till Afrika konstaterar El Anatsui, men i dag finna andra sorter än Johnny Walker. I hans lapptäcke finns också ett eget dynamiskt landskap, en karta annan än den kolonisatörerna en gång ritade.
Akinbode Akinbiyi utforskar världsdelens största städer med sin kamera. I Stockholm visas hans bilder från Lagos och Kairo, från oöverblickbara mångmiljonstäder.
- Det är inte dokumentärt, det är mer poesi och dans, säger han.
Dansande städer?
- Alla människor med fixa bilder av Afrika kommer att gå vilse på den här utställningen, och det är också vad jag hoppas. Jag vill att folk ger upp det förutfattade och i stället konfronterar vad de ser, säger Simon Njami.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!