Toppkul med Amadeus i Östergötland!
Vad är naturligare än en rymd fylld med vildsvin när man ska berätta om Mozart? Vad ligger närmare i tanken än hundratals bensinfat? Vem kan berätta om kampen mellan Salieri och Mozart utan massor av små, rosa parasoller?
Vildsvin är inte så långt från Mozart om någon trodde, enligt regissören.
Foto:
Annika Silkeberg är regissören och en av alla betydelsefulla medarbetare är kompositören Kim Hedås. Vi träffar dom när det är drygt två veckor kvar till premiären.
- Två och en halv! skriker dom och ser halvt skräckslagna ut.
För precis som det brukar är allt kaos. Just nu är det tekniska arbeten på scenen. Amadeus finner formen, Annika Silkeberg som senast på Östgötateatern satte upp den danska historien Festen, talar först om ljuden.
- Mozarts musik är ju noga inskriven i Peter Schaffers manus, så den är självklar och ligger på band. Men till det har vi naturljud, ljud av fåglar och vatten, redan ute på trappan faktiskt, så finns det modern technomusik till koreografin och så Kims nyskrivna musik. Ja, så blir det sakrala körer också.
Kim Hedås som arbetat med teatermusik tidigare tillsammans med den här regissören, det var för snart tio år sen, säger att hennes musik nu har en helt annan funktion i föreställningen än Mozarts.
- Jag har fått en brasskvintett från Östgötamusiken att arbeta med och det är fantastiskt och lyxigt. För mig gäller att ha en egen profil och det här blir live och den här musiken tar en annan plats i det akustiska rummet.
Naturligtvis älskar hon Mozart, säger hon. Som alla.
- Fantastisk, närvaron, känslan. Men min musik handlar det om att ta vara på stämningar och ta fram det underliggande i en karaktär.
Annika Silkeberg talar om att de båda har en "enkel kommunikation", de känner varandra väl och det behövs inte så många ord. Viktigt också av det skälet att Kim Hedås haft mycket kort tid på sig - i maj gav teaterchefen Johan Celander sitt ok till regissörens önskemål.
Hela pjäsen, säger Silkeberg, handlar om en gudsbrottning. Mozart som konkurrerar med den då mer etablerade Salieri, det är sex år mellan de båda. Den som sett Milos Formans film har fått en historia, det här blir annat.
- Jag såg filmen nyss men känner mig avig när folk börjar prata om den, säger Silkeberg. Då såg jag bara det jag tyckte var fel med den, säger Silkeberg. Det finns ett mycket annorlunda styrkeförhållande i pjäsen.
Hon har själv översatt Schaffers pjäs och tycker det ger en speciell känsla. Liksom att ensemblen är fantastiskt kul, duktig och kreativt galen, att Fares som spelar Salieri är "teater hela karl"n, det är inte klokt!" att allt är fruktansvärt roligt.
Vildsvinen då?
- Dom var eller är vanliga i Österrike där allt utspelar sig, dessutom är dom avväpnande på samma sätt som Mozart, farliga och levande. Mer skevheter än harmoni.
Kim Hedås - vad är bäst med Annika?
- Garvet! Du hör!
Och med Kim?
- Att vi skrattar på exakt samma ton.
FOTNOT. 4 september är det premiär på Stora scenen, scenograf är Micha Karlewski. Fares Fares spelar kompositören Salieri och Martin Hallgren Mozart. Leif Agrér är koreograf.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!