Toner från förr - klingar än mer

Galleri Kronan
Okända mästares sällskap II
7-20 maj

Målningar av Sigrid Bensow. Gamla fruktträd är en betraktelse från -49 och den högra visar Bergsbron 1939.

Målningar av Sigrid Bensow. Gamla fruktträd är en betraktelse från -49 och den högra visar Bergsbron 1939.

Foto:

Kultur och Nöje2005-05-10 06:00
Sigrid Benzow, Eric Hallström, Philip von Schantz, Ivar Arosenius, Albert Engström, Bo Beskow, Carl Skånberg och Otto G. Carlsund. Utan inbördes rangordning, men de finns där allihop. I Döda mästares sällskap II.
Alla mästare med mer eller mindre norrköpingsanknytning, det som varit utgångspunkten för de studiecirklar på Galleri Kronan som ligger bakom den här andra delen av utställning.
Kronans Vänner har studerat med hjälp av f. museichefen Bo Sylvan.
För många är det efterlängtade återseenden, flertalet av verken tillhör Norrköpings konstmuseum och har visats vid olika tillfällen, men här finns också många inlånade privata verk som gör besöket extra spännande.
Blåbär i emaljskål och Skopa med röda vinbär tillhör de mest kända bilderna men här finns också Stilleben med kägla där Norrköpingsfödde von Schantz excellerar i skuggor och fina detaljer.
Bekanta stadsdelar från förr kan man njuta av i Sigrid Benzows målningar från Dalsgatan (1937) och från Bergsbron (-39). Där ser annorlunda ut idag. Konstnären verkade i Norrköping dit hon flyttat med sin man som var chef på Holmen.
Kubisten Otto G. Carlsund presenteras i en fotosvit men också flera verk ur Carlsundarkivet där man ofta talar om honom som elev till Legér i Paris. I Norrköping gick han på läroverket och var en ofta sedd gäst hos vännerna Liebenfeldt som drev Standard hotell.
Med anekdoter om konstnärerna Norrköpingsanknytning finns att hämta på plats. Det är roligt att läsa om exempelvis Arosenius och hans Åby-tid som blev tragiskt kort, han avled 1908. Två teckningar på utställningen visar både hans skicklighet och att han hade humor - visst Kattresans fader bekräftar sig. Från Paris är en lätt, lekfull och ljuvlig målning.
Eric Hallström besökte kulturjournalisten Nils Lindgren på på redaktionen när Paris hade befriats - alltså från 1944, vi ser löpsedeln på väggen i arbetsrummet. Det är som att det historiska avståndet minskar en smula. Hallström var ofta i stan och ställde bl a ut på gamla Nermans konsthall och bodde några år i Rejmyre.
Av Bo Beskow, som ju bodde i Mogata, visas skisser och den stora Harlequin samt Dansen kring Minotaurus, roligt att få uppleva denna kraftfulla komposition.
Landskap får representera Carl Skånberg, samt en vy från Ponte Mollo i Rom. Den lite sorgliga historien om Skånberg som växte upp hos en madame Juhlin på Butgatan är väl bekant i konsthistorien. Vi minns en stor minnesutställning på Konstmuseet för en tid sedan.
Albert Engström som en av De Geers mer berömda gamla elever är också ständigt roande och förtjuser alltid en ny publik. Förutom de väl utnyttjade affischerna - vi ser dom nu igen - om Norrköpingsutställningen 1906 och den om nej till brännvinsransonering, kompletteras med lustiga karikatyer.
En utställning som är rik och fantastisk på många sätt, det är bara att gripa tillfället, just nu är det öppet alla dagar. (10-18 helg 12-16). Till 20 maj.
Studieledaren Bo Sylvan föreslår att nästa utställning skulle kunna ta upp alla de som lyckosamt inpirerats av de här storheterna.
Visst! Vi väntar fler storverk.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!