Tillbaka - som en stjärna i publikens hjärtan

Maia Hirasawa
Knickedick, Stadsmuseet
Betyg: 4 av 5

Maia, nu i rampljuset.Foto: Fredrik Sandberg/Scanpix

Maia, nu i rampljuset.Foto: Fredrik Sandberg/Scanpix

Foto:

Kultur och Nöje2007-08-13 06:00
För andra året i rad besöker Maia Hirasawa Norrköping under Augustifesten utan att vara en del av arrangemangets program. Ifjol var hon på plats hos Klubb Republik som uppvärmare åt I?m From Barcelona, i år som huvudakt på Stadsmuseets innergård hos arrangerande Knickedick.

Skillnaden är total. Då var Maia en doldis som ingen egentligen brydde sig om. Hon fick kämpa hårt, ensam inför en ytterst tunn publik där de flesta ännu inte brytt sig om att anlända spelstället. Nu är hon en etablerad sångerska och det är fullt och folkligt på den vackra innergården.

De positiva reaktionerna från publiken låter inte vänta på sig.
Men innan Maia kliver upp på estraden och bjuder på en av sommarens mest finstämda spelningar har Spånka Nkpg-anknutna Pappa Luktar Jazz försökt sig på att värma upp gårdsbesökarna med anonym electrojazz bestyckad med mycket soulkänsla. Tillbakalutat och med glimten i ögat, visst, men lite för trögt för att publiken ska kvickna till.
Uppsvidad i kjol och röd blus och med två kompmusiker med sig tycks Maia däremot som gjord för scenen. Det är alltid kul att se artister utvecklas och det har hon verkligen gjort sedan förra året.
Flertalet spelningar (bland annat ännu ett besök i Norrköping i våras) har uppenbarligen gjort sitt till för att slipa henne som liveartist.

Hon behöver inte längre luta sig enbart mot sin fantastiska sångröst utan har lyft sig till en högre division. Nu kan hon kosta på sig att publikfriande bjuda på aktuella radiosingeln "Gothenburg" tidigt under kvällen, medveten om att hon kommer att få stort bifall för senare bitar så som "Roselin" och "Star Again".

Att hon är en pratglad tjej kommer man nog aldrig att komma ifrån, men tillskillnad från tidigare spelningar håller hon den här kvällen en trivsam dialog med publiken istället för att föreläsa om låtarnas handling och innehåll.
Hon är glad och framåt, inte alls lika spänd som när jag sett henne tidigare.
Den stora publiken är med på noterna från början, men det lyfter lite extra mot slutet. "And I Found This Boy" ackompanjeras av taktfast (ja faktiskt, för en gångs skull en publik som klarar att klappa i takt) handklapp och när Maia ensam sätter sig bakom keyboarden och som extranummer framför "You And Me And Everyone We Know" stiger kollektiv lycka mot himlen.
Maia Hirasawa har uppenbarligen hittat hem, inte bara som liveartist utan också till en stor publiks hjärtan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!