Teater som barnen förstår
Pico & Pino. De ska berätta för barn i Sverige och i Italien och nu är det den växlande gruppen Teater Papagena som åter bygger broar mellan de båda länderna. Åtminstone mellan barnen här och där.
Klassiska poser från commedia dell"arte-traditionen, tydliga gester som barn i olika länder kan förstå före orden. Marinella Rolfart, Pino Costalonga och regissören Bert Rolfart i aktion. FOTO: PONTUS EKLUND
Foto:
De båda har samarbetat tidigare i föreställningen Mirabella & Circus Pico och Pino tillhör egentligen gruppen Teatro Glossa i Vicenza i norra Italien. Det är också i de områdena man tänker sig att spela, på olika skolor. Där finns den berömda Teatro Olimpico, ett verk av Palladio och äldre än vår egen Drottningholmsteater.
Underhand arbetas manus fram och helt klart är att det ska handla om "de minsta", om barns rättigheter och hur samhälle och vuxna behandlar barnen. Vad de båda skådespelarna också lär är varandras språk, det ska förstås bli mest på italienska i Italien och mest på svenska i Sverige. I oktober ska det bli premiär på Kulturkammaren.
Regissör är Bert Rolfart, bror till Marinella och frilansande skådespelare som lånats ut från Teater Alliansen. Den viktiga dockan, övrig rekvisita och scenografi gör Janina Rolfart, (gift med Bert). Båda erfarna teaterarbetare.
Så jobbar gruppen fram sitt projekt som berättar en medeltida saga om en fattig pojke som anställs av en rik greve som måltavla(!) för hans övningar med armborst. En saga Marinella hittade i butiken just vid den berömda gamla teatern. Men så grym som sagan berättades förr lovar man att den inte ska bli nu.
Ekonomiskt stöd kommer från Norrköpings kommun och från Konstnärsnämnden, mer medel söks från kulturrådet.