Trots stora publikframgÄngar, hyllningar och prisvinster mellan Ären 2015 och 2018 tvingades estradpoesitÀvlingen Ortens bÀsta poet att lÀgga ned. Det saknades finansiering och arrangörerna kÀnde sig motarbetade. Nu har organisationen Förenade förorter i stÀllet tagit fram en ny tÀvling som riktar sig mot berÀttare i Sveriges förorter: Ortens bÀsta penna.
ââNu ska jag inte dra alla över en kam, men de flesta kanske inte tĂ€nker att det finns en möjlig ingĂ„ng till den litterĂ€ra och kulturella vĂ€rlden. Det Ă€r inte alltid tillgĂ€ngligt och det kan kĂ€nnas lĂ„ngt för ungdomar ute i förorterna. Precis som med poesin kĂ€nde vi att vi behövde fylla det tomrummet, sĂ€ger Simon Matiwos, poet och styrelsemedlem i Förenade förorter.
Vill ge unga möjligheter
Styrelsen och en arbetsgrupp i föreningen kom i samarbete med förlaget Natur & kultur, Riksteatern och StudiefrÀmjandet överens om att genomföra en digital tÀvling. Resultatet blev "Ortens bÀsta penna".
ââEfter Ortens bĂ€sta poet har vi lĂ€nge gnagt pĂ„ andra idĂ©er om hur vi kan skapa plattformar och andra kulturella sammanhang för vĂ„ra ungdomar ute i förorten, sĂ€ger Simon Matiwos och fortsĂ€tter:
ââDet Ă€r alltid kul nĂ€r att man kan sparka upp nya dörrar. Att man kan lĂ€mna nĂ„gonting efter sig. Detta Ă€r nĂ„got som lever lĂ€ngre Ă€n oss.
FramgÄngsreceptet bakom Ortens bÀsta poet var enligt Simon Matiwos hÄrt arbete, att hitta nyckelpersoner ute i förorterna och att skapa nÄgot tillsammans med grÀsrötterna.
ââDet har gĂ„tt bra med poesi, sĂ„ vi förvĂ€ntar oss att det ska gĂ„ minst lika bra med den hĂ€r grejen ocksĂ„.
Tunga namn i juryn
Deltagare mellan 16â28 Ă„r Ă€r vĂ€lkomna att delta i tĂ€vlingen. Förutom en prissumma fĂ„r vinnarna ocksĂ„ möjlighet att jobba med professionella inom kulturvĂ€rlden. SkrivartĂ€vlingen Ă€r uppdelad i de tvĂ„ kategorierna bok och scen. I de tvĂ„ olika jurygrupperna finns bland annat Jason "Timbuktu" DiakitĂ©, Johannes Anyuru och Susanna Alakoski. En av jurymedlemmarna i kategorin scen Ă€r Farnaz Arbabi som Ă€r dramatiker, regissör och konstnĂ€rlig ledare för teatern Unga Klara.
ââJag tror att det kan skapa ett intresse för scenkonst och en öppenhet inför att teater kan vara en möjlig konstform att Ă€gna sig Ă„t. Det kommer bidra till att vi fĂ„r nya spĂ€nnande dramatiker om nĂ„gra Ă„r.
Farnaz Arbabi ser tÀvlingen som en del i arbetet med att lyfta fram röster som inte alltid hörs. Det handlar om att ge en bredd av perspektiv, men det Àr ocksÄ en demokratifrÄga i form av representation och tillgÄng till kultur.
ââSom regissör och konstnĂ€rlig ledare pĂ„ Unga Klara ser jag att det finns ett enormt behov och en stor efterfrĂ„gan pĂ„ ny dramatik med andra perspektiv Ă€n de vanliga, sĂ€ger hon och fortsĂ€tter:
ââJag Ă€r sjĂ€lv uppvuxen i en förortsmiljö dĂ€r det inte fanns sĂ„ mĂ„nga yrkesutövande konstnĂ€rer. SĂ„ jag vet ocksĂ„ hur viktigt det Ă€r med förebilder och möjligheter.