Svenska folket växer ? på bredden
Staffan Brundin
Foto:
Ännu tråkigare är att många barn och ungdomar har blivit tjockare. Forskning har visat att de som är feta som barn i stor utsträckning förblir det i vuxen ålder. Sverige är ett land som ofta apar efter USA. Dessvärre verkar vi ha snappat upp deras trend med ökande fetma. Tack och lov har vi i alla fall en bra bit kvar till deras nivå.
The National Health and Nutrition Examination Survey i USA visar, att 59 procent av männen och 49 procent av kvinnorna i landet har en övervikt med ett BMI över 25. Extrem övervikt har också blivit vanligare, var 50:e man och var 25:e kvinna i USA har BMI över 40.
Som vanligt nämns snabbmaten som en av de stora bovarna i dramat. Och med USA:s rättsliga system har stämningscirkusen varit i full gång. Två kunder på hamburgerjätten McDonalds i USA stämde företaget eftersom de hävdade att maten gjort dem feta. En domstol i New York avslog dock stämning.
Vems är då ansvaret? I barnens och ungdomarnas fall måste föräldrarna ta sitt ansvar. De måste se till att barnen får i sig näringsriktig mat och kanske även rör på sig då och då. Vissa skolor i landet har börjat ta sitt ansvar genom att stoppa försäljningen av läsk, en annan av de stora bovarna.
I Danmark tar livsmedelsindustrin sitt medansvar för fetmaepidemin. Man har beslutat att utarbeta ett antal förslag på hur livsmedelsindustrin kan vara med och bromsa den växande epidemin.
Några liknande ansatser har lyst med sin frånvaro i Sverige. Från en del håll finns det förslag på att alla företag som producerar och säljer skräpmatsprodukter borde betala en straffskatt till hälsoministeriet.
En som tar sitt ansvar att förstöra självförtroendet på dem som är överviktiga är Bert Karlsson. I TV3:s Fame Factory sitter han och häver ur sig den ena nedlåtande kommentaren efter den andra. En tjej fick rådet att gå ner 20 kilo för att duga i branschen.
Visserligen är det säkert så det fungerar i den världen. Men kritiken kanske kan framföras på ett bättre sätt. Inte minst med tanke på tv-programmets unga publik.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!