Superbandet som söker nya vägar
NORRKÖPINGDet började som ett hobbyprojekt, men efter debutplattan höjdes Oddjob till skyarna och belönades med en Grammis.Nu är Oddjob tillbaka med en ny skiva och en spelning på Crescendo i Norrköping.
Oddjob är ett ungt superband som förnyat svensk jazz. Nu släpper bandet en uppföljare och spelar på Crescendo i Norrköping om en vecka, tisdagen den 16 september. På bilden fyra femtedelar av gruppen, från vänster: Per Johansson, Janne Robertson, Peter Forss och Goran Kajfes. FOTO: CLAUDIO BRESCIANI/SCANPIX
Foto: Fotograf saknas!
- Nej, arbetet med den nya skivan har bara varit väldigt glädjefyllt, säger trummisen Janne Robertsson.
Det var också spellust och kärleken till musiken som fick fem av landets mest meriterade musiker och studiorävar att starta ett gemensamt jazzband.
<b>Planerade halvårsvis</b>
- Först var det ett kul projekt som vi hade vid sidan av popturnéer och allt vad vi höll på med, berättar Janne. Det senaste året har vi blivit mer målinriktade och avsatt mer tid till Oddjob.
- Motivationsmässigt har det inte varit svårt att samlas, men vi fick planera in reptider ett halvår i förväg eftersom alla håller på med turnéer och annat. Det var lite pusslande, men det har gått bra.
Medlemmarna i Oddjob är flitigt anlitade och tycks ha spelat med nästan alla: Sophie Zelmani, Cardigans, Eagle-Eye Cherry, Titiyo, Randy Brecker, Lester Bowie, Wyclef Jean, Sting och... ja, listan kan göras mycket lång.
<b>Flera namn</b>
Det var 1997 när Peter Forss, Per "Ruskträsk" Johansson, Goran Kajfes och Janne Robertsson turnerade tillsammans med Eric Gadd tanken väcktes på ett gemensamt jazzband.
Först kallades bandet "Per Johansson kvartett" och "Goran meets Ruskträsk", men namnen förkastades till förmån för Oddjob, efter den dövstumme Bondskurken i "Goldfinger".
- Det klingar bra, ser snyggt ut och blir bra som logga, motiverar Janne Robertsson.
Nya skivan "Koyo" har en koppling till Oddjob, eftersom det är koreanska för tystnad.
<b>Tänjer på gränser</b>
Oddjob tänjer på jazzens gränser och korsar den med pop. På debutplattan finns en cover på Jimi Hendrix-låten "Third stone from the sun". Nya plattan "Koyo" rymmer en cover på Kraftweks klassiker "Man machine".
- Peter Forss hade lyssnat på "Man machine" och tyckte vi skulle testa den låten. Vi andra förstod inte riktigt hur vi skulle få till det eftersom den verkligen är synt, synt, synt.
- Men det funkade bra, det föll nästan på plats på en gång. Den blev fanstastisk, härlig och meditativ.
- Det är inte så att vi medvetet söker en publik utanför "jazzsalongerna". Men alla av oss har spelat mycket pop och därför finns det med naturligt. Vi lyssnar också på väldigt skiftande musik, från hip hop och rock till r&b, äldre jazz och ny jazz.
Janne Robertsson beskriver bandet som "väldigt demokratiskt". Musikerna är professionella och vana att spela efter andras pipor, men i Oddjob väger allas röst lika tungt.
- Alla har möjlighet att få utlopp för sina idéer, tycke och smak. Alla måse vara överens och gilla det vi gör, annars skiter vi i det. Jag vet inte om det är ovanligt, men det är väldigt skönt att alla får så mycket svängrum.
Debutskivan kom till efter att gruppen spelat materialet på klubbar i tre år och bandet betraktade den som ett bokslut.
- Den här skivan har varit mer målinriktad till att bli just en skiva. Vi satte igång ganska direkt efter första plattan. Att vi fick fina recensioner blev en sporre att göra något ännu bättre, berättar Janne.
Den nya skivan har också fått ett fint mottagande och det glädjer bandet.
- Vad det betyder för försäljningen vet jag inte, men på ett personligt plan betyder det mycket. Vi blir överlyckliga när det känns som att kritikerna förstått det vi var ute efter.
Bland Jannes favoritlåtar finns skivans första låt, den Miles Davis-doftande "Their song".
- Den tycker jag väldigt mycket om för tillfället. Den sticker ut lite jazzmässigt. Det är inget solo på den, bara en låt rakt upp och ner. "Im sailing" är också en favorit, den är mer jazzig i en traditionell inriktning.
När Oddjob spelade in skivan hade bandet bestämt i förväg hur ljudet skulle vara. Skillnaden är stor mot när bandet går lös på scenen. Då finns utrymme för spontanitet och improvisationer.
- Live är det helt lösa linor, är det någon som sträcker ut så är det "varsågod" bara.
<b>"Kul med nya vägar"</b>
Oddjobs höstturné blir bandets första riktiga turné, tidigare har det varit frågan om spridda spelningar.
Turnén hade premiär i Göteborg i fredags och fortsätter via småstäder som Lindesberg och Hallsberg till Norrköping den 16 september.
- Vi har aldrig gjort någon koncentrarad turné, men det är väldigt spännande. Många av de ställen vi ska till har jag aldrig spelat på, säger Janne Robertsson. Gigen kommer nog att skilja sig åt en del och så ska det vara. Det är kul när musiken tar nya vägar.