Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Stort, smått, högt och lågt

Konserten i torsdags innehöll en blandning av stort och smått, högt och lågt, gammalt och nytt. Mest intressant på förhand var förstås musiken av Pickard, Sverigepremiär och allt.

Kultur och Nöje2007-01-27 06:00
Två stycken av honom stod på programmet, det första utan trombon och det andra med. I hans musik finns det en stor mängd utommusikaliska trådar att dra i och motiv att inspireras av. "The flight of Icarus" handlar förstås just om denna olycksaliga flygtur som blev till platt fall. Jag tycker att orkestern fick till en kraftfull illustration med tät ogenomtränglig struktur. Stycket vällde fram som en enda jättevåg. Inandning, kraftsamling och återhämtning blev ledord. Ett underliggande pulserande skapade spänning.
Pickards trombonkonsert med Christian Lindberg som solist inleddes försiktigt med en doft av sakral ambition. Namnet "The Spider of Necessity" leder på kringelkrokar tankarna till Platon och det blir ett stycke filosofisk musik. Hos orkestern finns en mjuk balanserad ton. Spännvidden hos solisten mellan de grövsta utfallen och de sirligaste slingorna skapar intresse. Stycket var behagligt att lyssna till och speciellt orkestersatsens mjuka inramning till trombonstämman var välgörande. Det fanns ett lugn i samspelet som hjälpte till att fokusera på helheten. Mycket stilfullt och med extra skärpa framträdde de tre violinisterna från den högsta sidoläktaren.
Efter paus framfördes pålitlige Bramhs Serenad nr 1 för orkester D-dur. Den kammarmusikaliska känslan som var motiverad och användbar i den första satsen fanns kvar stycket igenom som blev både segt och ganska ointressant. Spelet var liksom sordinerat överlag och verkade skört istället för skirt.
Mer esprit märktes i de avslutande båda satserna där skärpan var större och spelet välfriserat. Dirigenten Martyn Brabbins gjorde ett gott hantverk men hade nog behövt inspirera till mer musikalisk nerv. Anna Sköldh
Musik
Norrköpings Symfoniorkester
De Geerhallen Norrköping
Dirigent: Martyn Brabbins
Solist: Christian Lindberg, trombon
Musik av: Pickard och Brahms
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!