- Mötet mellan färger är det viktiga, detaljerna är snarare en anledning att måla, säger hon.
I utställningen som har sin vernissage i eftermiddag är det nästan uteslutande nya målningar, framställda under de två senaste åren, som visas. Ögrens karakteristiskt stora färgytor i olja på duk känns igen, men hon säger själv att det skett en liten förändring mot hur hon målat tidigare.
- Det kanske händer mer i mina målningar nu än tidigare, det är mer detaljer.
Detaljer som fungerar som ankare för de stora oceaner av färg som Ögren lägger ut på sina tavlor. Hon jobbar med detaljer som kan tyckas föreställa astronomiska ting, men som snarare ska ses som hjälpmedel för att skapa den rumsliga rymd hon är ute efter.
Cirklar och moln figurerar på flertalet av verken som nu visas upp.
- Cirkeln är en evig form, det finns inget självklart upp eller ner och den är i konstant rörelse. Moln är också en spännande form, den är tydlig men inte fysisk, de har funnits med länge och det är något jag återanvänder i tavlor.
Karin Ögren har tidigare målat stora tavlor, gärna väldiga färgytor med små inbjudande titthål.
- Att mäta sig kroppsligt med en stor färgyta är en fysisk upplevelse, säger hon.
Den här gången har hon emellertid gett sig på ett nytt format. Det kvadratiska. Allt för att ständigt hitta nya utmaningar.
Bland en mängd fascinerande tavlor finns ett par med lysande röd botten och ett träd som tycks röra sig och vara stilla på en och samma gång. De ingår i en serie kallad Afrika.
- Jag har rest en hel del i Afrika och det här trädet är ett minne.
Ett minne bland många får man anta och när man ger sig i kast med Karin Ögrens färgglatt utmanande måleri är det som upplagt för att skapa sig nya associationer.