Storm - bättre än Jägarna
En ytlig ung man som lever nöjesliv i Stockholm lär sig osjälviskhet och att erkänna sin skuldbörda i den här mycket lättbegripliga och moraliska svenska blandningen av familjemelodram och Matrix.
STORM
Filmstaden
Film
Det låter som parodi och självparodi men är faktiskt gjort med nog mycket övertygelse, genrekunnande, bildberättarförmåga och teknisk prestanda för att fungera fullt ut. Dessutom med ett försonande stänk självdistans. Liksom Jägarna och Hamiltonfilmerna för Storm in modern spänningsfilms berättarstil och tekniska lösningar i svensk film. Förutom Matrix är det asiatisk och amerikansk våldsmelodram i film och seriealbum som är förlagor. Mättade och omättade färger, färgfilter, mycket snabba bildväxlingar och förflyttningar i tid och rum, mellan verkligt och minne, dröm och hallucination är filmens stil som regissörerna behärskar väl. De är långfilmsdebutanter men med riklig träning i reklamfilm, vars ytglans och snabba berättande bildat mall för dagens nöjesfilm.
Hjälten är född vänersborgare och alltså av enkel börd. Men han har initialerna DD, är född med okänslig hud, är lojal mot sin bror och har alltså hjältepotential. Lätt igenkända förebilder är Clark Kent alias Stålmannen och David Dunn i Unbreakable, två osårbara hjältar som vardagsdags lever som smålöjliga typer.
Han blir vuxen när han möter en kvinnlig övermänniska, som både är hans hjälpare och behöver hans hjälp. Hon kan försona honom med sitt svek mot brodern och låta honom gottgöra det, genom att han räddar henne från hennes onde uppdragsgivare. Båda har två identiteter, dels i svensk nutidsverklighet, dels i en serietidning om superhjältinnan Storm, kalkerad på Trinity i Matrixfilmerna; i sin tur en modern variant av Arwen i Sagan om Ringen och Brynhilde i Wagners opera Niebelungen. Som i Matrix utspelas allt både i "verkligheten" och i en skenvärld, här en sorts illustration av hjältens val mellan dygd och frestelse.
Som amerikanskinspirerad svensk film tycker jag att Måns Mårlind och Björn Steins Storm är bättre än Jägarna, i manus, foto och filmteknik. Främst därför att den hanterar bättre förlagor på ett bättre sätt. Framför allt kan Storm mäta sig bra med exempelvis liknande franska filmer, som också ersätter stora tekniska resurser med kreativt bruk av begränsade möjligheter till dekor, ljus och kamerateknik.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!