Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Starkt team i byssan

Kocken
****
Filmstaden

Kjell Bergqvist som Peter Stein, den galne kocken. Mats Arehns "Kocken" är Bergqvists stora stund i karriären.
FOTO: TORBJÖRN SELANDER

Kjell Bergqvist som Peter Stein, den galne kocken. Mats Arehns "Kocken" är Bergqvists stora stund i karriären. FOTO: TORBJÖRN SELANDER

Foto:

Kultur och Nöje2005-02-28 06:00
1970. Artonårige Martin mönstrar på som andrekock på ett handelsfartyg, destination Sydafrika. Framför sig ser han frihet, äventyr, oberoende - men över sig har han Kocken. Peter Stein, förstekock och fullblodspsykopat som hälsar genom att fimpa en cigarett i Martins hand. Men som är ännu mer skrämmande när han är vänlig.
I det klaustrofobiska köket, byssan, på fartyget Snow drift bygger Mats Arehn upp sitt kammarspel där Martin (Henrik Lundström från "Ondskan" och "Graven") hamnar i kläm mellan sin auktoritetstro och sin vänskap med tredjekocken Sundsvall (Peter Viitanen) som Stein behandlar sämre än byssans kackerlackor.
"Kocken" må vara Arehns självbiografi, ändå är den helt synonym med Kjell Bergqvist. På samma sätt som, säg, "Gandhi" är otänkbar utan Ben Kingsley och "Chaplin" utan Robert Downey Jr är det Bergqvists ansikte som du kommer att se framför dig när du tänker tillbaka på "Kocken", oavsett om det gått en vecka eller fem år.
Rollen som Stein har väntat på Kjell Bergqvist i tre decennier. Ända sedan han lallade runt i 70-talsfilmer som "Jack" och "Tabu" har kockens bländande vita uniform och lika vita gymnastikkläder, komplett med Mick Jagger-strumpa, hängt där och sett fram emot att fyllas upp av en Bergqvist som gör sin kock till en sadistisk mexikansk mariachi, en rakknivsvass latinsk gangsterboss över ett skinande rent köksimperium.
Men det räcker inte med en makalös rollprestation för att göra "Kocken" riktigt bra. Hela ensemblen är stark, inte minst de unga Lundström och Viitanen. Och här finns också en bihistoria, ett mysterium med Ralph Carlsson vid rodret, som fortsätter att engagera ända till slutscenerna.
När filmen visades vid Göteborgs filmfestival fick den kritik för sin svaga kvinnobild. Och "Kocken" skildrar definitivt ett enkönat minisamhälle, ett slutet rum där kvinnorna är madonnor (mödrar, systrar) eller horor (horor). Men framför allt är den en rasande Arehnsk uppgörelse med en mansvärld som krossar svaghet och drömmar, där starkast härskar med terror och hierarkiernas tyngd krossar den som ligger underst.
Nej, jag tar tillbaka. Framför allt är "Kocken" Kjell Bergqvists stora stund.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!