Starkt och rikt

LISA LARSON
GUNNAR LARSON
BRITT-LOUISE SUNDELL NEMES
Skulptur, måleri, grafik,
keramik/lergods, design

Foto:

Kultur och Nöje2005-11-08 06:00

Konst
Akvatint, etsningar, collage, foto, ny photoshop, datorer med överföring till cd, ljuskänsliga plåtar, ristningar i hårdgrund - när Britt-Louise Sundell Nemes förklarar sin teknik blir man både förvirrad och imponerad, utan att riktigt begripa allt i alla fall. Vi ser en mix av gammal och ny teknik och ser att hon vet vad hon gör, i högsta grad.
-79 slutade hon med keramiken och började teckna sedan kom allt annat. En tanke om att göra konstskapandet lite mer fysiskt lättsamt gjorde att hon började studera datorns alla möjligheter - bara för att upptäcka dess begränsningar och att det också tar massor av tid innan man får det som man vill.
Nu visar hon sviter av grafik - för att nyttja ett samlingsnamn - i svart/vit och färg. Liksom sin kollega och medutställare Lisa Larson har hon många verksamhetsår på Gustavsbergsfabriken. Tillsammans med Gunnar Larson blir det en trojka som ger oceaner av konstnärligt kunnande, lyser av trygghet och äventyr. Alla tre har sin givna plats i boken De formade 1900-talet, en bok om design av Eva Atle Bjarnestam. Ett bord i galleriets minsta rum visar hur de tre gjort design som går till historien, det är objekt som ännu finns och samtidigt berättar om det tidlösa i god design.
Men som dagens konstnärer ser vi också och mest tre mycket kraftfulla personligheter, fria genom sitt breda kunnande.
Britt-Louise Sundell Nemes står mitt i samhällsdebatten och använder till exempel mönster från mängden av kylrör i ett kärnkraftverk som ett centrum där katastrofen kan anas, forsande vatten i vita vilda svängar i det svarta. Hon är super- och surrealistisk, naturen, visst, den inspirerar som en självklarhet, men det händer saker här, vasst, viktigt, med en egen mystik som lockar fram tolkningsmöjligheter, som i fixeringsbilder, en fågelfjäder ser man plötsligt och förstår hur den kan användas till mycket mer än dekoration, träets ådringar som bär en egen kraft utöver tid och dekor. Flera organiskt mjuka former berättar farliga saker.

Gunnar Larson målar landskap där det också har inträffat saker. I den skönaste sammansmältning av himmel,och mark spyr en flygmaskin sitt gift. I de största målningarna finns djup svärta, oro, människor som rör sig bortåt, rörelsen finns på flera sätt, också i de ljusaste bilderna där man känner att något försvinner och det är både oroande och vackert. tolkningen är vår.

Lisa Larson - för 50 år sedan kom hon till Gustavsberg - visar skulpturer här. Många utsträckta par med särskilda åtaganden vad man förstår. De bär märkvärdiga huvudbonader och ser högtidliga ut. Det är något annat än Larsons gamla kära runda, mulliga figurer och djur man bara vill hålla i handen. Här bär det iväg mot underbart fantasifulla stora urnor där man visserligen finner samma tyngd. Det finns prov på de där perfekt släta stengodsytorna, men också på den skrovliga sandartade ytan som ger helt annan utstrålning.
Konstforum är fyllt av liv. Tre seniorer, för första gången på besök i Norrköping.
En sevärdhet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!