Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Stark debut om sektlivet

Martha Marcy May Marlene Cnema Regi: Sean Durkin I rollerna: Elizabeth Olsen, John Hawkes, Sarah Paulson, Hugh Dancy, Brady Corbet, Christopher Abbott m fl. Betyg: * * * *

Kultur och Nöje2011-12-22 08:51

Med tanke på hur många sekter det finns världen över görs det alldeles för sällan film om ämnet. Mänsklig psykologi i extrema former, manipulation på högsta nivå. I ”Martha Marcy May Marlene” följer vi Martha som precis i början av filmen lyckas ta sig ut ur den sekt hon

tillhört under två år. Rädd och osäker ringer hon upp sin syster Lucy som kommer och hämtar henne.

Filmen handlar inte endast om hur det fungerar i en sekt utan även om vad en sådan upplevelse gör med den mänskliga hjärnan. Martha blir aldrig helt lugn. Hennes oro och paranoia intensifieras med tiden.

Samtidigt kan Lucy och hennes man Ted inte riktigt hantera situationen speciellt eftersom Martha inte berättar vad hon råkat ut för. För den som har upplevt hur en sekt fungerar är filmen skrämmande lik verkligheten. Det finns detaljer som stämmer överens med sekter oavsett vilket land det handlar om. För den som vet hur sekter fungerar är heller inte Marthas paranoia speciellt märklig eftersom sekter fungerar så att de inte lätt låter medlemmarna gå.

Autenticiteten i skildringen gör den än mer obehaglig.

Efter att ha sett filmen gick jag till Wikipedia för att se vilken bok ”Martha Marcy May Marlene” är baserad på. Så äkta och så fängslande är den. Men, det är debutanten Sean Durkin själv som både skrivit och regisserat filmen. Det är en ovanligt stark debutfilm som också håller filmmässigt. Marthas minnesblickar från det tidigare livet vävs snyggt in i nutiden. Dialogen är oftast plågsamt sparsmakad. Martha har tappat förmågan till kommunikation och hennes omständigheter hjälper heller inte till. Hela filmen delar Marthas osäkra känsla, det hänger mörker över varje scen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!