Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Spurlock till salu i en studie om produktplacering

Foto: Larsen, HÂkon Mosvold

Kultur och Nöje2011-09-20 03:00

Konceptet för Morgan Spurlocks senaste dokumentär är att finansiera en hel film med hjälp av produktplaceringar. Syftet är att visa processen och tendensen med produktplaceringar inom film och tv. Det finns ingen drivande story mer än att han ska göra en film om att göra film finansierat endast genom produktplaceringar.

The Greatest Movie Ever Sold är ett humoristiskt försök att få tittaren att fundera over produktplaceringar och deras påverkan. Det faller sig ganska självklart att Spurlock inte kan få till stånd sin film om han kör som en bulldozer över företagen.

Subtilt kommer dock en del budskap fram, exempelvis om vad som händer när allting är till salu. Det som händer efter filmen är istället att företagen faktiskt förbättrar sitt varumärke. Många företag svarar inte ens på Spurlocks förfrågan om att vara med, så de som faktiskt vill vara partners i projektet framstår som våghalsiga, transparanta och modiga i hanteringen av sina varumärken. Jag vet inte om det var det Spurlock hade tänkt sig.


På grund av
den tillförsikt Morgan Spurlock måste använda för att få sin film gjord blir det mest intressanta ett stycke där han åker till Sao Paolo i Brasilien där utomhusreklam är förbjudet. Det spåret känns väldigt intressant och det är det mest uppenbara försöket i filmen att visa att reklambombardering inte är en självklarhet.

Efter filmen var jag mest sugen på en Pom Wonderful, filmens drycksponsor, äkta granatäppeljuice och Mane ’n Tail som är schampoo för hästar och människor. Om filmens poäng är att marknadsföring fungerar så, touché som fransmännen säger.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!