Konceptet för Morgan Spurlocks senaste dokumentär är att finansiera en hel film med hjälp av produktplaceringar. Syftet är att visa processen och tendensen med produktplaceringar inom film och tv. Det finns ingen drivande story mer än att han ska göra en film om att göra film finansierat endast genom produktplaceringar.
The Greatest Movie Ever Sold är ett humoristiskt försök att få tittaren att fundera over produktplaceringar och deras påverkan. Det faller sig ganska självklart att Spurlock inte kan få till stånd sin film om han kör som en bulldozer över företagen.
Subtilt kommer dock en del budskap fram, exempelvis om vad som händer när allting är till salu. Det som händer efter filmen är istället att företagen faktiskt förbättrar sitt varumärke. Många företag svarar inte ens på Spurlocks förfrågan om att vara med, så de som faktiskt vill vara partners i projektet framstår som våghalsiga, transparanta och modiga i hanteringen av sina varumärken. Jag vet inte om det var det Spurlock hade tänkt sig.
På grund av den tillförsikt Morgan Spurlock måste använda för att få sin film gjord blir det mest intressanta ett stycke där han åker till Sao Paolo i Brasilien där utomhusreklam är förbjudet. Det spåret känns väldigt intressant och det är det mest uppenbara försöket i filmen att visa att reklambombardering inte är en självklarhet.
Efter filmen var jag mest sugen på en Pom Wonderful, filmens drycksponsor, äkta granatäppeljuice och Mane ’n Tail som är schampoo för hästar och människor. Om filmens poäng är att marknadsföring fungerar så, touché som fransmännen säger.