Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Split visionKärleken vann

CHRISTINA BERGLUND
Galleri Kronan
Objekt
"Jag klippte ner en verklighet och skapade en ny"

Foto:

Kultur och Nöje2004-02-06 06:00
Hela och halva ben, delar av lemmar. Läckert avbildade i ljusa och lysande bilder, några monterade på kuber, som klossar. De är travade på en yta för att inbjuda till lek. Bygg ditt eget konstverk! Vackert eller fult? Det är både och för här är många aspekter. Vackra ytor, men väldigt nära, man nästan drar sig för att röra de här delarna där några av de tvådimensionella är utlagda i en uddig ring, som till en vacker stjärna. Som "Den heliga bikinicirkeln". Inte så tjejigt som det låter.
Christina Berglund är på besök i Norrköping, på Galleri Kronan under utställningsperiodens veckor. Norrköping har mött några av hennes verk, också de i kubformer med bilder, på Konstmuseet i det som för några år sedan hette Språk är ett virus från yttre rymden. Här är ett tillfälle att förklara mer, att visa mer av tankarna bakom - jag minns framför allt kuberna från Konstmuseets utställning som förbryllande.
En lek med mina nojor ... eller dina? skriver konstnären och arbetar också fram en mycket egen version av mosaik. Den består av små fyrkantiga bitar av fotografier, en återanvändning av gamla fotografier i färg som de flesta har i lager.
Christina Berglund har arbetat med foto och har större ark att utgå från, men med det här pilljobbet får hon fram nya bilder som till slut ser ut som om man knäppt med värmekamera, kanske är det inre organ eller förstorade organismer från växtvärlden. Åtminstone är det mesta sammanställningar av heta färger som "blommar ut", men det finns också svala kompositioner. Tre i rad berättar om 11 september, om 6 augusti (Hiroshima) och om strålningen efter Tjernobylkatastrofen. Den första mer föreställande, men alla på något sätt mitt i katastrofen.
Också i "sötare" bilder finns otäcka delar, skrämmande eller åtminstone oroande detaljer. Det blir utblickar som gör att man tänker på en sorts split vision.
Man får gå in i konstnärens "Laboratorium". Mer bilder, utan perspektiv, de är som pågående processer, det bubblar och kan hända saker närsomhelst. Tre vita rockar räcker för att skapa stämning. Känslan understryks av det som mötte redan vid entrén; här är ett område där man får röra sig med försiktighet. Skönheten bedrar.
Särskilt när den är så här skickligt genomförd.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!