Sorg, mystik och hot i vardagen
THE FORGOTTEN***Filmstaden
Julianne Moore spelar en mamma som förlorat sin son i en flygolycka i det okänsliga dramat "The forgotten". FOTO: SF
Foto:
The Forgotten är en välspelad, rutinerat gjord science fiction-thriller med en mörk lyster i fotot som passar stämningen av sorg, mystik och hot i vardagen. De stora poängerna i Joseph Rubens film är Julianne Moores spel och ett smått inspirerat manus fyllt av samma atmosfär av hot och ångest som i Arkiv X. Inspirationen har inte med nytänkande eller perfektion att göra, bara med förmåga att lägga mysterie- och spänningsfilmens välbekanta inslag i ett mönster som åtminstone känns någorlunda fräscht.
Moore spelar med brett register en mor vars minnen av sin son inte kan suddas ut. Moderskärleken är stark nog att motstå vad make, vänner och psykoterapeut säger. Alla är med i en statsstyrd sammansvärjning i syfte att förneka att utomjordingar griper in i våra liv. Så bevaras allmänhetens lugn. Moore börjar som sörjande mor och instabil patient, oroad av vad intuitionen säger henne, men blir snabbt kvicktänkt amatördetektiv. Så som många privatpersoner blir i gängse spänningsfilm. Det hör till klichéerna. Detektivinsatser blandas med människojakt och ett par direkta, skickligt valda chockeffekter. Slutet är troligen lyckligt, men kan vara en verklighetsförnekande lyckofantasi i huvudet på sorgtyngda föräldrar.
Ett litet fynd för skräckfilmsvännen, med lyckad musik av James Horner och dessutom allmänna drag av de främsta moderna filmrysarna, "Sjätte sinnet" och "Ring".