Det här är en bok om konsten att skriva en roman. Ett antal bästsäljande författare intervjuas. De ser alla skrivandet som ett arbete. Inspiration är för amatörer. De erfarna författarna trotsar sitt inre motstånd och gör jobbet.
Skriv! säger Mari Ljungstedt. Om du inte har nåt att berätta så välj vad som helst och beskriv det så kommer du igång. Läs och skriv och håll på så i tio år så ordnar det sig, säger Jan Guillou.
Boken är full av råd om allt möjligt. Man kan skriva i jag-form eller som allvetande tredje person och kunna hoppa fritt i tid och rum. Man bör ge personerna särskiljande namn så att läsaren inte blandar ihop dem. Man kan välja talstreck eller citattecken för dialogen.
Man bör välja en början som väcker läsarens nyfikenhet. Det behöver inte vara ett dramatiskt pistolskott. Kajsa Ingemarsson hittar på en ovanlig början: "Det var inte första gången någon tog henne på brösten."
Det finns småsaker man måste tänka på. Välj "sa" eller "sade" men undvik sånt som "log hon" eller "frustade han" efter replik.
Det finns många genrer att välja på. Deckare, thriller, spionroman, nyckelroman, historisk, skräck, fantasy, satir, kärleksroman och andra.
Vi får rådet att välja genre och aldrig byta. Läsaren ska veta vad man har att vänta av en författare. Men bästsäljare som Katarina Mazetti, Jan Guillou och Henning Mankell rör sig fritt mellan olika genrer och behåller sina läsare ändå.
På bokhandelns topplistor dominerar kvinnorna. Kring millennieskiftet debuterade drygt 80 kvinniga spänningsförfattare.
Kriminalromaner är en stark svensk exportvara. Men nu tycks förläggarna sakna humoristiska berättelser och den stora kärleksromanen.
Det finns mycket att diskutera kring skrivandet. Datorn har gjort det lättare att ändra, ta bort eller skriva till. Ingmar Bergman skrev alltid för hand. Jan Guillou använder fortfarande skrivmaskin.
De flesta bästsäljare har korta kapitel, gärna med cliffhangers (alltså något spännande som lockar till vidare läsning). Vi får rådet att skriva begripligt med korta meningar och hitta ett eget språk. Ge boken en kort och slagkraftig titel. Inte köra med adjektiv utan gestalta. Alltså inte "det var en otäck syn" utan "kroppen låg kvar på trottoaren, huvudet hade rullat ner i rännstenen och blodet rann sakta ner i kloaken..." (Mitt exempel, inte hämtat ur boken.)
Skicka gärna ditt manus till flera förlag. Tappa inte modet om du blir refuserad. PC Jersild fick sin första roman refuserad åtta gånger.
Det finns författare som skriver bäst på morgnarna, andra bäst på nätterna. Några skriver bäst med sprit i kroppen. Ingen av de intervjuade bästsäljarna rekommenderar dig att supa som Hemingway.
Alla råder dig att hålla ut, skriva färdigt, göra jobbet klart. Om din bok sen blir en bästsäljare tycks mest bero på förlaget, hur de presenterar den, om de tror att de kan tjäna pengar på dig.
Själv kan du hjälpa till genom att bli en kändis på något annat område och visa upp dig i teve så ofta som möjligt. Sånt sätter förläggarna stort värde på.