Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Skotsk afton med nerv och värme

Kultur och Nöje2012-10-12 13:57

Norrköpings Symfoniorkester

Dirigent: Michel Francis

Solist: Ye-Eun Choi, violin

Musik av: MacMillan, Bruch; Mendelssohn-Bartholdy

DeGeerhallen, Norrköping

Programvalet väl balanserat med Skottland som en sammanlänkande röd tråd. Den nye chefdirigenten Michael Francis presenterade inledningsvis de olika verken, med illustrativa ljudurklipp som blev pedagogiska nycklar till James MacMillans grymt vackra dödsmässa The Confessions of Isobel Gowdie. Dramat, en ung kvinnas under tortyr framtvingade häxbekännelse 1662, med på följande avrättning har inspirerat till ett förtätat verk av ibland smärtsamt hög intensitet och volym. Detta är inte ett musikstycke som passerar obemärkt, som man glömmer att man hört, därtill är det för fysiskt och träffar rakt i magen. Den sköna klagosången och stråkarnas eviga ljus väger inte upp de diaboliska inslagen där tromboner, tuba och slagverk bjuder in till perverterad dans, trumpeterna hänger på, det är kraftfullt och grymt. Applåderna var denna gång betydligt längre än vad artigheten kräver.

Kvällens solist Ye-Eun Chios eleganta violinspel i Skotsk Fantasi av Max Bruch kombinerade en gnistrande virtuositet med en tät kärnfull klang som ibland kunde slankas ut i tunna linjer. Fragment av olika folkmelodier omväxlande med briljanta löpningar, i finns samspel med orkestern. Tyvärr stördes framförandet under en lång stund av ett dovt oregelbundet rullande ljud från någon ljudanläggning, eller om det var rundgång? Den långsamma satsen saboterades effektivt i mina öron. Oacceptabelt!

Härligast klingade den ljusa och melodiska Symfoni nr 3, den skotska, där alla satserna spelades attacca; i en följd. Kompositören Felix Mendelssohns personlighet lyser genom musiken - moralisk resning, värme, tolerans, långt ifrån häxprocesser och inkvisition. I Francis tolkning fanns både nerv och framåtkänsla med spetsade tempi i de snabba satserna, säck-pipetemat i klarinett och stråk sprittande av glädje! Det mörka som dirigenten funnit gick mig förbi, melankoliska drag på sin höjd, mest var det dynamiskt, dramatiskt och finputsat detaljarbete serverat med stor värme och energi.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!