Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Skicklig variant av spökhusfilm

Spökar det på det nyöppnade barnhemmet? Eller hallucinerar ägarinnan, som söker sin försvunne, hiv-positive fosterson? Bayonas långfilmsdebut, en skicklig variation på spökhusfilmens trådslitna intriger, miljöer och stämningar, växlar avsiktligt mellan psykologi och övertro, och är omsorgsfullt rotad i mänsklig brist och ångest.

Laura (Belén Rueda) tillsammans med ett skrämmande barn.  Foto: Folkets bio

Laura (Belén Rueda) tillsammans med ett skrämmande barn. Foto: Folkets bio

Foto: unknown

Kultur och Nöje2008-08-18 03:00
Skildring av moderns psykos, bland mystiska barngestalter, bågnande dörrar och den nedtystade grymheten och tragiken i barnhemmets historia, visar med vidskepelsehistoriens ruskiga tydlighet att gamla försyndelser drabbar de efterlevande. Belén Rueda gör starkt intryck som den sörjande modern, som med alla medel söker sin försvunne son i barnhemmet där hon själv växt upp. Det mesta ses med hennes ögon. Ska vi tro eller misstro henne? Sympatisk är hon i alla fall ända fram till slutet som skuldbelägger henne. Man bör lyssna på barn, även när de fantiserar. Det kan ligga viktiga saker bakom. Barnhemmet är konstfullt fotograferad och berättad i modern, rask stil, med tydlig förmåga att i några få bilder få fram barns lekfullhet och elakhet, inbillningsskräck i stort hus med många krypin, hårt prövad moderskärlek, familjekris och moderns ödesdigra val att gå i barndom för att återfå sonen. En viktig bihandling, om en hämndlysten mor med vanställd son, tillför drag av detektivhistoria. Tragiken i modersgestalten är nog det enda riktigt originella i filmen. I övrigt är den tydligt beroende av förebilder som The Others (2001), Poltergeist (1982), Det spökar på Hill House (1963), De oskyldiga (1961) och Henry James novell Skruvens vridning (1898). Men den som både kan en tradition och kan föra den vidare med mer kunnande än många andra ska förstås ha erkännande. Barnhemmet visar jämte [REC] (2008), Pans labyrint (2006) och The Devil´s Backbone (2001) att Spanien kommer starkt som skräckfilmsproducent som omväxling till asiatiska rysare om svarthåriga spökkvinnor och så.
BARNHEMMET Filmstaden Regi: J.A. Bayona I rollerna: Belén Rueda, Roger Príncep, Geraldine Chaplin m.fl.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!