Sjömanskap och vanligt vatten

Sjömansbilder
Peter Svensson
Arbetets museum

Foto:

Kultur och Nöje2005-11-18 06:00
Sjömansbilder heter en ny fotoutställning på Arbetets museum. Till de vackert svartvita studierna hör en rad intervjuer. Det är det moderna sjömanslivet som skildras, det med så mycket färre anställda, så mycket snabbare lossning som ger så mycket kortare tid i land. En teknisk och därmed social förändring. Kvar finns det avskärmade livet, det som gör att människor hänvisas till varandra, världshändelser kan också få andra perspektiv. Världen är fartyget och här finns ju den värld som rymmer människor överallt ifrån, totalt internationellt, just nu tydligen med en dominans av filippinska män.
Peter Svensson som kommer från Norrköping har följt med på fartyg som fotograf. Nuförtiden bor han i Göteborg, vi har tidigare kunnat se hans fotoutställningar om motorcykelfester och om pojkliv.
De här bilderna är direkt berättande och tekniskt vackra med hela skalan av gråtoner. De talar om ensamhet och många olika specialkunskaper, om den särskilda arbetsmiljön där båtens hjärta mer verkar vara köket än maskinrummet.
Som arbetsmiljön är speciell blir det lätt en lite romantisk stämning runt sjömanslivet. Det är inte något Peter Svensson har fallit för, även om han inte heller söker det som eventuellt är skitigt, otrevligt eller frånstötande. En viss kyla kan man ana i några rum, här råder istället disciplin och högteknologi. De nära porträtten är också utsökta.

En mycket annorlunda utställning ser vi på Hyllan. Där heter det Från babords sida och titeln kommer sig av att fotografen, Annika Haker, arbetat som kallskänka på ett kryssningsfartyg under sex år. Där, vid beredningsbänken, hade hon kameran inom räckhåll och tog bilder av vatten, av havet, genom ventilen i byssan.
Fascinationen fanns där redan.
De bilderna får vi se nu, ett strängt urval som hedrar fotografen som ju har fotat massor, människor, händelser, solnedgångar, pingvinerna i Antarktis och isbjörnarna på Svalbard. Precis som de passagerare hon servade. Men Annika Haker såg att det gick att rikta kameran åt ett annat håll, också.
Här handlar det om vatten, bilder tagna rätt ner, just när hon upptäcker ett mönster och en färg som gör bilden speciell och det är fantastiskt spännande. Vackert förstås, överraskande, ibland ser vi abstrakta mönster som skulle hålla för förstoringar, i olja eller väv.
Färger som fångats i reflexer från himmel eller ibland land - en bild är tagen framför Stockholms slott. Alla har en perfekt sparsmakad titel; longitud och latitud. Från Karibien eller Gryt, Medelhavet eller någon annanstans på jorden.
Ursprunget är Annikas öga och en automatkamera. Inget motiv har utsatts för någon som helst manipulering. Bara vanligt vatten! Glöm inte att ta halvtrappan upp från museets reception!
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!